Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 april 2018
 

Duits essentieel voor handelsrelatie

 
 

Om succesvol zaken te doen in Duitsland blijft het voor Nederlandse ondernemers essentieel om de Duitse taal te beheersen. Engels wordt steeds belangrijker, maar is volgens de ondernemers als enige communicatietaal nog niet voldoende.

Tegelijkertijd is het taalbeheersingsniveau van het Duits bij de ondernemers naar hun eigen inschatting te laag. Het blijft dus noodzakelijk om verder te werken aan de beheersing van de Duitse taal. Dit blijkt uit resultaten van een ondernemersenquête, die de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) samen met evofenedex en VNO-NCW op de Duitslanddag in Utrecht presenteerde. Rond 250 Nederlandse ondernemers zijn ondervraagd.
 
Duitsland sterkste handelspartner van Nederland
In 2017 jaar steeg de export van producten naar Duitsland vergeleken met het jaar ervoor in totaal met 9,1 procent naar 91,4 miljard euro. De goederenstromen tussen de beide landen werden in hun geheel intensiever, ook de totale waarde van de handel liet namelijk het afgelopen jaar een groei van 9,2 procent zien en kwam daarmee uit op 177,3 miljard euro. "Voor ons een goede reden om twee belangrijke evenementen vandaag te combineren. Het is namelijk Duitslanddag én Dag van de Duitse Taal. Dat betekent dat zowel Nederlandse ondernemers als scholieren zich richten op de mogelijkheden die Duitsland te bieden heeft," vertelt DNHK-directeur Günter Gülker.
 
Duits spreken is een meerwaarde voor ondernemers
Maar welke rol speelt taal voor de handelsrelatie met de oosterburen? De resultaten van de enquête laten zien, dat ondernemers het nog steeds belangrijk vinden om Duits te spreken. "90 procent van de ondervraagden ziet beheersing van de Duitse taal als een noodzaak om succesvol te kunnen exporteren naar Duitsland," aldus Gülker.
Engels wordt door veel Duitse ondernemers steeds verder geaccepteerd, schatten Nederlandse ondernemers in, maar toch vindt 81 procent van de ondervraagden dat Engels niet voldoende is om in Duitsland succesvol zaken te doen. "Wij zien hier een verandering. Door de steeds verdere internationalisering van goederenstromen wordt natuurlijk ook in Duitsland steeds vaker Engels gesproken. Maar vooral als het gaat om het zakendoen met het mkb horen wij vaak dat daar Duits nog steeds het beste werkt," concludeert Gülker.
 
Onvoldoende Duitse taalvaardigheid
Ondanks het belang dat het spreken van Duits in hun zakenrelatie volgens Nederlandse ondernemers heeft, schat meer dan de helft van de ondervraagden de Duitse taalvaardigheid van medewerkers en collega’s als onvoldoende in. Slechts 17,8 procent denkt dat de taalkennis van goed niveau is. Een zorgelijke ontwikkeling, want zes jaar geleden schatte nog 29,5 procent van de ondervraagden de kennis als voldoende in. "Helaas horen wij ook vaker van de bedrijven die bij ons lid zijn, dat jonge werknemers het Duits niet zo goed beheersen of dat bedrijven zelfs moeite hebben om Duitstalige vacatures te vervullen. Er moet dus actie ondernomen worden en in het Nederlandse onderwijssysteem moet meer aandacht komen voor het schoolvak Duits," zegt Gülker.
 Het grootste gedeelte van de ondervraagden (86,8 procent) is er, net als bij de afgelopen editie van de enquête, van overtuigd dat ze meer omzet zouden kunnen behalen wanneer medewerkers de Duitse taal nog beter zouden beheersen. "Het blijft voor ondernemers een echt USP als ze met Duitse zakenpartners Duits kunnen praten. Het laat dan nog een andere manier van communiceren met elkaar toe die bevorderlijk kan zijn voor het zaken doen met elkaar," zegt Günter Gülker.
 
Grootste Duitsland-event in Nederland
900 ondernemers, meer dan 50 sprekers en 50 bedrijven op de beursvloer, acht best-practice-verhalen, acht infosessies, negen workshops en twee livestreams met Nederlandse scholieren – dit was de Duitslanddag 2018. Tony’s Chocolonely, Belvilla, Berg Toys, Tribes en HAK Groenten – dit waren enkele voorbeelden van bedrijven die op de Duitslanddag over hun ervaringen op de Duitse markt hebben gesproken. Ook de CEO van Europa’s snelst groeiende start-up SendCloud, het digitale mediabureau Funk-e en ondernemer Jaap Schalken vertelden over de do’s en dont’s bij het zakendoen op de Duitse markt. "Door een videoverbinding hebben we de Duitslanddag met de Dag van de Duitse Taal verbonden. Onder het motto ‘scholieren vragen, experts antwoorden’, konden scholieren hun vragen aan directeuren en managers op de Duitslanddag stellen," vertelt DNHK-directeur Gülker.
De Duitslanddag is een initiatief van de Duits-Nederlandse Handelskamer. Partner van de Duitslanddag 2018 waren ING, Euler Hermes, Mercedes, Rabobank en RVO.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Jouw bedrijf in een nieuw jasje steken: aan de slag met je kantoor!
Altijd dezelfde inrichting en indeling is niet motiverend. Niet voor de klanten die met regelmaat langskomen, maar ook niet voor het personeel dat elke dag hetzelfde uitzicht heeft.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Kan ik die aanbouw wel betalen?
Een doorlopend krediet is een oplossing wanneer je onzeker bent over de totale kosten en geen rente wilt betalen over geld dat je nooit gebruikt.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken