Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 april 2018
 

Een leaseauto of zakelijk rijden in een privéauto?

 
 

Veel ondernemers zijn afhankelijk van een auto om bijvoorbeeld klanten of zakelijke partners te bezoeken. Vaak wordt gekozen voor een leaseauto waarvoor een vast maandbedrag wordt betaald. Voordelen zijn dat u als ondernemer zich geen zorgen te maken over aanschaf, onderhoud, reparaties en vervangend vervoer.

Hoewel een auto leasen dus veel voordelen heeft, is het in sommige gevallen gunstiger om zakelijke kilometers te rijden met een privéauto. Dit hangt bijvoorbeeld af van hoeveel kilometers er zakelijk gereden worden, het aantal privékilometers en de investeringsruimte. Het is altijd verstandig om de situatie goed in kaart te brengen, aangezien het verschil in kosten tussen een leaseauto of een privéauto soms wel honderden euro’s per jaar kan schelen. Maarten Lagerweij van Wijkopenautos.nl geeft meer informatie over de voor- en nadelen van beide opties.

De voordelen van zakelijk rijden met privéauto
Eén van de nadelen van een leaseauto is dat de bijtelling voor privékilometers behoorlijk hoog kan oplopen. Lagerweij: "Met een leaseauto mag slechts maximaal 500 kilometer per jaar privé gereden worden zonder bijtelling. Wanneer u een privéauto bezit, dan hoeft u zich geen zorgen te maken over bijtelling. Voor zakelijke kilometers mag een kilometervergoeding van negentien eurocent per kilometer gerekend worden die aftrekbaar is voor de belasting. Daarnaast kan ook een deel van het onderhoud en reparaties teruggevraagd worden." Bijkomend voordeel volgens Lagerweij: "Een ander voordeel van het rijden in een privéauto die op uw naam staat, is dat u schadevrije jaren bij uw autoverzekeraar opbouwt."

De nadelen van het overstappen van een leaseauto naar een privéauto
Lagerweij licht dit laatste punt nog wat verder toe: "Vaak bouwt u geen schadevrije jaren op tijdens de leaseperiode van een leaseauto. Het gevolg is dat u een relatief hoge premie betaalt voor de autoverzekering. Het overstappen van leasen naar het rijden in een privéauto kan dus betekenen dat u maandelijkse kosten in de eerste periode hoger zijn."
Andere nadelen volgens Lagerweij? "Zakelijk rijden in een privéauto betekent wel dat er een uitgebreide kilometerregistratie dient te worden bijgehouden. Daarnaast kunt u ook te maken krijgen met onvoorziene kosten voor reparatie en onderhoud. Deze kunt u slechts voor een deel aftrekken wanneer u zakelijk rijdt met een privéauto. Wanneer u met een relatief oude auto rijdt en ruimte hebt om te investeren, zou het een idee kunnen zijn de auto te verkopen." Om te ontdekken of het interessant is om overstappen raadt hij aan een calculatie van zakelijke en privékilometers en de bijbehorende kosten voor zowel een leaseauto als privéauto te maken.

Wanneer is zakelijk rijden in een privéauto de beste optie?
De keuze om een leaseauto de deur uit te doen en zakelijk te gaan rijden in een privéauto, hangt volgens Lagerweij van verschillende factoren af. "Als u relatief weinig zakelijke kilometers rijdt en uw auto veel gebruikt voor privédoeleinden, dan kan een privéauto voordeliger zijn dan een leaseauto met bijtelling. U kunt extra besparen wanneer u overstapt van een leaseauto van een hoge klasse naar een privéauto van een lagere klasse. Hecht u meer waarde aan zo voordelig mogelijk rijden dan aan het gemak van een vast en transparant maandbedrag? Dan loont het de moeite om een registratie bij te houden van uw zakelijke kilometers met uw privéauto. Laat u ten slotte wel goed informeren over de hoogte van de premie van de autoverzekering als u gedurende lange tijd in een leaseauto hebt gereden en weinig tot geen schadevrije jaren op uw naam hebt staan."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter zzp-boekhouder  |   | 
18-04-2018
 | 
15:53 uur
Dank je Maarten. Ik heb ook de nodige info mbt de youngtimer.

Heb je als ZZP’er een privé-auto van 15 jaar oud, dan kunt u deze in de zaak inbrengen, weet zzp-boekhouder. Grote voordeel is dat u dan 35% de dagwaarde moet bijtellen.

Dus niet over de (oude) officiële aankoopprijs, maar over de veel lagere dagwaarde.

U kunt dan alle kosten benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekeringen als kosten zakelijk aftrekken.

Stel u koopt een 15 jaar oude Audi A6 met slechts 180.000 km op de teller op voor € 3.500. De bijtelling voor deze auto bedraagt 35% van € 3.500 is € 1.225 per jaar.

Het kost u netto € 637 per jaar, uitgaande van een belastingtarief van 52%.

Als u deze aankoop vergelijkt met een nieuwe Audi A6, dan is de catalogusprijs € 61.600. De bijtelling komt dan uit op een bedrag van € 13.550 per jaar.
Netto is dat ruim € 7.000.

Tip: zorg wel voor een officieel taxatierapport om problemen met de Belastingdienst te voorkomen.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De wereld verandert. Maar wat gaat de toekomst brengen en hoe bepaalt dat je business? Wat verwachten klanten van je, nu ze 24/7 online zijn? Hoe kun je profiteren van duurzame vernieuwing? Hoe gebruik je de kracht van online platformen om je klanten te bereiken? En hoe kun je je bedrijf laten groeien zonder mensen aan te nemen? Dát zijn vragen waar ondernemers juist nu het antwoord op zoeken.
Lees verderMeer boeken