Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 april 2018
 

Helft van de merken verliest omzet door namaakproducten

 
 

Bijna de helft (47 procent) van de merken verliest omzet door namaakgoederen en piraterij. Maar liefst één op de drie geeft aan dat het gaat om een verlies van meer dan tien procent. Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse B2B Barometer van MarkMonitor.

Om inbreuk op een merk te voorkomen, heeft 64 procent van de bedrijven een merkbeschermingsstrategie geformuleerd. Merkbescherming moet bedrijfsbreed worden uitgevoerd, want voor een succesvolle uitwerking is een samenwerking nodig tussen de afdelingen juridische zaken, marketing en IT. Deze samenwerking is beperkt bij Nederlandse bedrijven, slechts 25 procent pakt de strategie als team aan. Toch zit Nederland hier nog ruim boven het internationaal gemiddelde (negentien procent) als het gaat om een uniforme aanpak. De meeste merken (81 procent) geven aan dat er geen team te pas komt aan het implementeren en beheren van het online merkbeschermingsprogramma. 
 
Tools en kennis
Zonder de juiste tools, software of samenwerking met externe deskundigen op het gebied van merkbescherming, is het identificeren en op waarde schatten van inbreuken moeilijk. 29 procent van de merken heeft onvoldoende kennis en tools in huis om prioriteit te geven aan inbreuken. Als gevolg daarvan geeft de helft van de Nederlandse merken (50 procent) aan dat het op waarde schatten de grootste uitdaging is met de huidige interne middelen. Gemiddeld zestien procent van de bedrijven verwijdert actief online namaakadvertenties en -producten. Nederlandse merken doen dit veel vaker dan het gemiddelde, 25 procent geeft aan actie te ondernemen op nepproducten.
Chrissie Jamieson, VP Marketing bij MarkMonitor: "Volgens het onderzoek zal merkbescherming in complexiteit blijven groeien en als gevolg daarvan is het van essentieel belang dat organisaties hun aanpak aanpassen. Merkbescherming gaat niet alleen over producten, het gaat ook om het behouden van consumentenvertrouwen en het beschermen van klanten tegen de online criminelen. Ons onderzoek weerspiegelde deze opvatting en toonde aan dat het belangrijkste doel van merkbeschermingsstrategieën is ervoor te zorgen dat hun klanten veilig zijn."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken