Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
10 april 2018
 

Vertrouwen Nederlandse exporteurs op hoogste niveau sinds crisis

 
 

Nederlandse exporteurs waren in de afgelopen tien jaar nog nooit zo optimistisch als nu. Het vertrouwen in het economische klimaat is in 2018 gestegen tot een 7,2. Hiermee bevindt het vertrouwen zich op het hoogste niveau sinds de crisis.

Ook over de komende jaren zijn exporteurs onverminderd positief. Zo verwachten ruim drie op de vijf bedrijven een stijging van de exportomzet. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de twintigste editie van Trends in Export , het jaarlijkse onderzoek van Atradius en evofenedex.
In 2017 kwam de gerealiseerde stijging van de exportomzet (acht procent) vrijwel overeen met de verwachting (negen procent). Ook in 2018 verwachten exporteurs een omzetstijging van rond de negen procent. Driekwart van de bedrijven die vorig jaar een stijging in omzetgroei realiseerden, geven aan dat dit komt door de toename van het aantal orders van klanten. 47 procent zegt dan ook geprofiteerd te hebben van een gunstige economische situatie in hun belangrijkste exportmarkten. Dat is tien procent meer dan een jaar geleden.
 
Exporteurs betreden minder vaak nieuwe markten
De uitbreiding met nieuwe exportmarkten (43 procent) was in 2017 minder belangrijk voor de omzetgroei dan in 2016 (48 procent) en 2015 (55 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat jaarlijks sowieso minder exporteurs nieuwe markten betreden. In 2017 gold dit voor 29 procent van de bedrijven: het laagste percentage sinds 2015. Waarschijnlijk gaat deze ontwikkeling zich ook in 2018 voortzetten.
De Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten worden het meest genoemd als nieuwe exportmarkt. Elf procent van de exporteurs heeft deze markten in 2017 voor het eerst betreden. Spanje, Polen en China maken de top vijf volledig. Iran, dat vorig jaar nog op de eerste plaats stond, keert dit jaar niet in deze ranglijst terug. Net als in de afgelopen jaren liggen volgens de exporteurs de meeste kansen in Europa, dat als aandeel in de totale exportomzet van Nederland groeit. Het belang van de EU neemt dan ook toe op middellange termijn.
"Uit ons onderzoek blijkt dat de BRIC-landen deels als afzetmarkt zijn weggevallen en exporteurs het dichterbij huis zoeken. Het grootste deel van de export vindt dan ook van oudsher binnen Europa plaats, dat ook in de komende jaren als exportmarkt aan belang wint," zegt Tom Kaars Sijpesteijn, algemeen directeur van Atradius Nederland. "Nederlandse exporteurs kiezen steeds vaker voor bekend terrein, ook vanwege de ervaring dat zij tijdig worden betaald voor hun diensten. Bovendien is het lastiger in andere delen van de wereld de juiste handelsrelaties te vinden dan dichtbij huis. Een goede screening van afnemers buiten Europa kan Nederlandse bedrijven meer kansen bieden om toch nieuwe markten te betreden".
"Veel bedrijven hebben al een goede geografische spreiding en focussen op het uitbreiden van hun marktaandeel per land of regio. In het verlengde hiervan hebben zij de meest voor de hand liggende markten al betreden. Wat hierbij ook een rol speelt, is de wereldwijde economische groei. Het spreekt voor zich dat exporteurs hun activiteiten uitbreiden in bestaande markten om daar van de groei te profiteren," benadrukt Bart Jan Koopman, directeur van evofenedex. "Tegelijkertijd is het voor sommige bedrijven lastig om te groeien vanwege een gebrek aan productiecapaciteit, langere levertijden en het moeilijk kunnen vinden van geschikt personeel."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De wereld verandert. Maar wat gaat de toekomst brengen en hoe bepaalt dat je business? Wat verwachten klanten van je, nu ze 24/7 online zijn? Hoe kun je profiteren van duurzame vernieuwing? Hoe gebruik je de kracht van online platformen om je klanten te bereiken? En hoe kun je je bedrijf laten groeien zonder mensen aan te nemen? Dát zijn vragen waar ondernemers juist nu het antwoord op zoeken.
Lees verderMeer boeken