Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 maart 2018
 

Geurmarketing in 2018: de stand van zaken

 
 

Iedereen kent het voorbeeld van vers brood in de supermarkt om meer brood te verkopen, maar hoe kunt u als retailer geur nu het beste inzetten om de verkoop te stimuleren? ScentAir Benelux vertelt wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is met geur(marketing).

Geur werkt op meerdere niveaus:
 

  • Een directe koppeling met de hersenen
  • Oproepen van emoties
  • Onbewust positief beïnvloeden
  • Creëren van herinneringen
  •  
  • Een directe koppeling met de hersenen
  • De neus staat in direct contact met het deel van de hersenen dat emotie reguleert, het lymbisch systeem. De geur in een zaak wordt dan ook direct gekoppeld aan de beschikbare artikelen - of u dat nu wil of niet. Zonder twijfel impactvolle marketing.

    Creëren van herinneringen
    Geuren vergeet u niet. Dat verklaart waarom u weer in de keuken van uw ouderlijk huis kan staan op het moment dat u appeltaart ruikt. En soms overvallen wordt door de geur van een oude liefde. Op dezelfde manier wordt ook uw zaak onthouden door uw klanten. Koppel uw geur aan een goede herinnering en u bent al halverwege.
     
    Oproepen van emoties
    Geuren worden in het brein gekoppeld aan emoties. Het ruiken van die geur roept die emoties weer op. Uw zaak voelt direct vertrouwd. Hebben uw klanten een goede ervaring gehad? Dan herinneren ze zich die positieve herinnering meteen weer als ze uw bedrijfsgeur ruiken. Zelfs als dat ergens anders is.
     
    Onbewust positief beïnvloeden
    Ook los van herinneringen aan goede tijden heeft geur een effect op het gevoel van uw klanten. Vaak merken klanten het zelf niet eens. Maar een goede geur, in combinatie met de rest van uw omgeving en marketingmix, brengt klanten in een positieve stemming, een zogeheten ‘ja-modus’.
     
    Hoe profiteert ook u van de werking van geur?
     Geur biedt een aantal effecten die uw merk en producten ten goede kunnen komen:
  • Verbeteren van imago
  • Consumenten activeren
  • Ongewenste geuren neutraliseren
  •  
    Verbeteren van imago
    Een goede geur straalt kwaliteit uit. Onderzoeken wijzen uit dat klanten de producten beter waarderen, langer verblijven en bereid zijn meer te betalen voor hetzelfde product. Bovendien helpt een wereldwijde bedrijfsgeur, net als een logo en kleurgebruik in winkels, bij het vaststellen en onderhouden van een (inter)nationaal imago.
     
    Consumenten activeren
    Met activeren bedoelen we niet per se tot koop overgaan, al is het wel een onderdeel ervan. Geur beïnvloedt mensen op verschillende manieren. Rustgevende geuren zoals vanille zorgen ervoor dat klanten zich ontspannen en op hun gemak voelen - frisse citrusgeuren maken hen juist actief. En van warme, complexe geuren worden klanten vrolijker en blijven ze langer in de zaak. Bij het kiezen van een geur is het dus van belang dat er niet alleen naar aangename geuren wordt gekeken, maar dat u ook goed bedenkt welk effect u bereiken wilt en hoe dat past bij het product.
     
    Ongewenste geuren neutraliseren
    Waar veel mensen samenkomen, kunnen soms nare geuren ontstaan. Dat komt het meest voor in de horeca en de zorg, maar ook retailbedrijven kunnen er last van hebben. En dat heeft natuurlijk een negatieve uitwerking op imago en bedrijfsresultaat. Met het gebruik van gepatenteerde geurneutralisatie technologie is die zorg verleden tijd: de ongewenste geur wordt daarmee compleet afgebroken. Tegelijkertijd wordt een aangename geur in de ruimte verspreid waardoor uw klanten weer graag bij u langskomen.
     
    In de praktijk
     Omdat het belangrijk is dat de combinatie van winkel, product en geur tot in de puntjes klopt, raden de auteurs aan om het een en ander te proberen. Zoals gezegd, het is niet genoeg als u een geur alleen maar lekker vindt. Kies voor een geur die het gewenste effect heeft. Een testperiode is vaak een goed idee - op die manier kunt u ook variëren met bijvoorbeeld de intensiteit. Aarzel niet om personeel en klanten om feedback te vragen. Op die manier komt u zeker tot het gewenste resultaat. En dat met een lekker luchtje!
     
     
     

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken