Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 maart 2018
 

Tien tips om als bedrijf alles uit LinkedIn te halen

 
 

Als bedrijf telt u tegenwoordig niet meer mee zonder de inzet van social media, het is een onmisbaar element in uw marketing- en communicatiestrategie. Tegelijkertijd hebben organisaties nog veel te leren als het gaat om de juiste inzet van deze kanalen.

Elk kanaal heeft een ander publiek en daarmee een andere behoefte. Ook moeten bedrijven rekening houden met een alsmaar stijgende hoeveelheid aan content die wordt gedeeld. En algoritmes die bepalen wat mensen überhaupt te zien krijgen in hun social timelines. Het mag duidelijk zijn, zichtbaarheid onder uw doelgroep, is een steeds grotere uitdaging geworden. Via LinkedIn kunt u als bedrijf een zakelijke doelgroep bereiken en daarnaast middels het delen van kwalitatieve content zorgen dat u gevonden wordt. Met onderstaande tips van Marcel Molenaar, county manager LinkedIn Benelux, haalt u als bedrijf alles uit LinkedIn.

1.            Bepaal uw doel
Wilt u vooral uw netwerk uitbreiden, aan relaties werken, uw merk laden, talent
aantrekken of nieuwe leads genereren? Bepaal welk doel u nastreeft en toets alle
content en uitingen aan deze paraplu. Dit zorgt voor sturing en herkenbaarheid
wat bijdraagt aan een stevige online profiel.

2.            Bepaal uw doelgroep
Pas de content die u maakt aan op uw publiek. Bent u op zoek naar een bepaalde niche? Dan kunt u op LinkedIn heel gericht targeten op deze groep. Is uw doelgroep wat jonger? Dan bieden de video opties misschien een betere manier om uw boodschap te vertellen. Maak dus keuzes in de manier waarop u uw boodschap vertelt en hoe u deze bij de juiste doelgroep krijgt.

3.            Weet wat uw doelgroep interessant vindt
                Om de aandacht te krijgen van uw doelgroep, is het belangrijk om te weten wat hen
interesseert. Behandel bijvoorbeeld issues waar zij regelmatig tegenaan lopen, en geef ze de mogelijkheid tot een oplossing. Dat kan in de vorm van een product maar zeker ook kennis. Creëer of cureer content waarmee u laat zien wat u of uw bedrijf kan betekenen voor een ander, daarmee positioneert u uzelf ook direct als expert.

4.            Maak een Company Page
Op LinkedIn kunt u een speciale bedrijfspagina aanmaken waarmee u de
zichtbaarheid van uw bedrijf vergroot. Op deze pagina plaatst u informatie over het bedrijf, zoals een omschrijving van uw producten en diensten, het aantal werknemers en in welke sector u actief bent. Voeg het bedrijfslogo en adres toe en plaats hier relevante nieuwsupdates. Ook kunt u hier linken naar content van het bedrijfsblog. Een voorbeeld van een goede Company Page is die van ABN Amro.

5.            Geef aandacht
                Zorg dat u als bedrijf niet alleen maar zendt. Besteed aandacht aan reacties en vragen, maar
reageer zelf ook op anderen. Zet engagement om in een duurzame relatie. Content
marketing en online engagement is geen kwestie van grote stappen, snel thuis. Het is een kwestie van een lange adem. Niet alle inspanningen zullen direct converteren. Maar uiteindelijk plukt u daarvan de vruchten. Mensen willen namelijk zaken doen met mensen.

6.            Medewerkers zijn merkambassadeurs
Niet alleen een Company Page heeft impact op de online uitstraling van uw bedrijf. Ook de persoonlijke profielen van medewerkers dragen daaraan bij. Vraag dus of zij hun eigen profiel up to date houden en laten aansluiten bij de uitstraling van het bedrijf. Helemaal mooi is het als tevreden klanten een aanbeveling achterlaten op het profiel van hun contactpersoon. Aanbevelingen worden namelijk veruit het beste gelezen en deze verspreiden zich snel op LinkedIn omdat ze óók zichtbaar zijn voor het netwerk van de persoon die de aanbeveling heeft geschreven. Een tevreden klant is de snelste weg naar nieuwe klanten.

7.            De kracht van de micro-influencer                                                                                                            Breng focus aan in dat wat u publiceert. Het zorgt voor meer efficiëntie en duidelijkheid. Zie     uzelf als micro-influencer. U bent expert op een bepaald gebied. Vanuit die expertise heeft u een visie en neemt u bepaalde standpunten in. Zet voor uzelf een paar thema’s op een rij waarvan u ‘iets’ vindt. En houdt het daarbij. Dat zorgt ervoor dat uw doelgroep precies weet wanneer ze u waarvoor kunnen benaderen.

8.            Employee advocacy                                                                                                                         Het kan voor bedrijven best lastig zijn om medewerkers vrij te laten in het online delen van content over het bedrijf. Terwijl juist medewerkers de persoonlijkheid van het bedrijf zijn en kunnen helpen bij het laden van het employer brand. De oplossing? Zie medewerkers ook als micro-influencers en laat hen ook praten vanuit hun vak en expertise. Zij kunnen blogs plaatsen op hun LinkedIn-profiel over projecten waaraan zij werken. Zo worden medewerkers echte merkambassadeurs.

9.            Zet video in
LinkedIn heeft recent LinkedIn Video geïntroduceerd, een tool om videocontent op het platform te kunnen delen. Video zorgt voor meer engagement en de inhoud blijft beter hangen dan geschreven tekst. Daarnaast is het een perfecte tool om een authentiek inkijkje te geven in het bedrijf en de cultuur. Laat medewerkers video’s delen van hun eigen werk. Dit beïnvloedt zowel het personal brand van de medewerker als het werkgeversmerk. Bovendien laten video’s goed zien hoe een gemiddelde dag bij het bedrijf eruit, wat nieuw talent kan aantrekken.

10.          Start een eigen groep
Bent u thought leader in uw vakgebied of wilt u er één worden? Start dan uw eigen LinkedIn Group en jaag discussies aan rondom relevante topics. Met interessante content trekt u naast eigen medewerkers ook potentieel nieuw talent aan en krijgt u ook meteen een goed beeld van hen als professional. Ook voor het benaderen van prospects is een groep ideaal, omdat leden van dezelfde groep elkaar direct kunnen benaderen via InMail. Zelfs al hebben zij geen directe relatie. Waak wel voor het enkel zenden van commerciële boodschappen, maar deel kennis en bouw relaties.

 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken