Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Successtrategie voor de detailhandel 2018

31 januari 2018 - De kerstverkopen en het jaar 2017 zijn net voorbij en aan het einde van het jaar worden de discussies en overwegingen over trends en de toekomst van de detailhandel intensiever. zentrada weerspiegelt de ontwikkelingen en ziet zijn toekomstscenario bevestigd.

Zoals te verwachten was, konden online retailers en, verrassend genoeg, de grotere winkelketens, vooral rond de foodbusiness, opnieuw profiteren van de kerstverkopen. Een van de verliezers, althans in Duitsland, zijn de kleine stationaire handelaren. Volgens zentrada is er echter ook een sterke concentratie in de online handel, zodat de massa van kleine handelaren en shops zich meer kannibaliseren dan dat ze profiteren.
 
Tragisch scenario
Het scenario is tragisch en opnieuw behoren de kleine handelaren tot de verliezers in een markt die hun ook veel kansen biedt," zegt zentrada CEO Ingo Schloo, die de situatie van de onafhankelijke handel beschrijft.
Terwijl zelfs Amazon en Alibaba investeren in de stationaire handel en non-food discounters zoals Tedi en Action massaal groeien, erkennen noch de meeste retailers noch veel consultants de trends en kansen die vandaag de dag belangrijk zijn om succesvol te overleven in de handel stimuleren.
 
Internet
Internet heeft een blijvende invloed gehad op het koopgedrag van consumenten, maar als u weet wat ze doen, kun u het op de lange termijn aanpassen en gebruiken.
Zoals bij de kerstverkopen blijkt, wordt de vraag naar waardevollere artikelen en productgroepen steeds meer verplaatst naar online winkels, waar deze bediend wordt door enkele grote portalen. Anderzijds ziet zelfs Amazon toekomst in het foodbedrijf in de stationaire detailhandel. Bovendien zullen zij waarschijnlijk een breed scala aan dagelijkse behoeften en gebruiksmogelijkheden blijven aanbieden, evenals speciale aanbiedingen en seizoensgebonden goederen, en deze zullen door hun klanten gekocht worden. 
 
Actief productassortimentbeleid
Actief productassortimentbeleid is dan ook het geheim van succes en groei, waarbij zelfs de kleine zelfstandige detailhandelaar een aantal voordelen heeft.
Klantgerichtheid in plaats van productoriëntatie is het kernwoord om af te wijken van het stationaire Retail concept.
Stationaire detailhandel gedijt goed op de lokale frequentie en moet er beter gebruik van maken door middel van een assortimentsbeleid, tegemoetkomen aan acute klantenbehoeften en het overbrengen van aankoopideeën.
Grotere assortimenten, aanvullende en steeds wisselende seizoen- en promotieartikelen verhogen de koopkans en omzet. Met name goedkope artikelen worden veel gevraagd en worden offline gekocht.
De foodhandel breidt non-food uit, non-food discounters veroveren stadslocaties en denken al na over food. Als de klant eenmaal in de winkel is, zijn er geen grenzen meer aan het assortimentbeleid, met uitzondering van de oude specialistische handelsmodellen.
 
Lokale klantenstructuur
In principe hebben de meeste kleine zelfstandige retailers zelfs meer voordelen, omdat ze nog steeds veel locaties hebben en hun lokale klantenstructuur natuurlijk veel beter kennen dan een groter concern die de lokale behoeften van individuele stadswijken wil beheersen. Afhankelijk van het basisassortiment bieden goedkope huishoudelijke artikelen, cadeaus, decoratieve en doe-het-zelf artikelen, speelgoed en schrijf- of drogisterijartikelen veel verkoopkansen in de stationaire sector. Modeboetieks hebben ook de neiging om Lifestyle en Beauty met dienovereenkomstig uitgebreide assortimenten te voeren. De veilige aansluiting met vaste leveranciers is hiervoor echter niet geschikt en is in het digitale tijdperk verouderd en achterhaald.
"Daar waar online verkoop nauwelijks meer kan helpen, bieden nieuwe assortimentsstrategieën en de voordelen van een online inkoopplatform veel mogelijkheden voor de korte termijn en stapsgewijze implementatie," zegt Ron Schoenmakers, zentrada manager voor Nederland, die de strategie aan haar leden aanbeveelt. "Voor 2018 is alleen nodig:  goede bedoelingen, wat moed en ondernemingszin."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.