Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
30 januari 2018
 

Personeelssubsidie vaak onbenut door administratie en onbekendheid

 
 

Subsidies, premiekortingen en andere loonkostenvoordelen voor werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt worden door veel werkgevers niet benut. Bijna 40 procent van de werkgevers weet niet eens van het bestaan ervan.

Dat blijkt uit het benchmark-rapport ‘Nieuwe regelingen, nieuwe risico’s’ van Aon.

Loonkostensubsidies
Loonkostensubsidies alleen al kunnen een werkgever ruim 150.000 euro per langdurige zieke of arbeidsongeschikte werknemer opleveren. Bijna de helft van de werkgevers zegt eerder iemand aan te nemen als hij daarvoor subsidie krijgt. Bijna tweederde (62 procent) van de organisaties heeft de afgelopen vijf jaar mensen met een arbeidsbeperking aangenomen, maar slechts 38 procent maakt ook gebruik van de premiekortingen en subsidieregelingen.
Ruim 500 werkgevers deden mee aan het Aon-onderzoek naar de sociale zekerheid en risicoreductie bij de inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Regelingen vaak complex
Een deel van de werkgevers (vijftien procent) geeft aan regelingen niet toe te passen omdat ze niet weten wat ze wel en niet mogen vragen aan nieuwe medewerkers. Met de invoering van Europese privacywetgeving (de AVG of GDPR) in mei dit jaar verwacht Aon dat deze drempel alleen maar hoger wordt. Ook de bijkomende administratie lijkt voor veel werkgevers een te hoge drempel voor het benutten van kortingen en subsidies. Ruim een kwart (26 procent) van de werkgevers geeft aan dat de administratieve lasten niet tegen de voordelen opwegen.
"Het aanbod aan werknemersregelingen is groot en de regelingen zelf zijn vaak complex," zegt Koen Kerstens, Consultant bij de afdeling Corporate Wellness van Aon Nederland. "Het is daarom goed denkbaar dat werkgevers de tegemoetkomingen laten liggen omdat hun prioriteiten elders liggen. Toch snijden werkgevers zichzelf daarmee in de vingers: loonkostensubsidies alleen al kunnen tienduizenden euro’s per langdurige zieke of arbeidsongeschikte werknemer opleveren."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Met een pakkende naam creëer je onvergetelijke bedrijven en merken. Maar hoe bedenk je zo'n naam?

In dit boek deelt namenexpert Floris Hülsmann al zijn geheimen voor het vinden van goede bedrijfsnamen en merknamen. Hij ontwikkelde een succesvolle methode om originele en pakkende namen te bedenken die wél opvallen tussen de honderdduizenden namen die elk jaar worden bedacht. Een naam die zich in het hoofd van je klanten nestelt om nooit meer los te laten. De naam die jouw bedrijf en je producten en diensten extra aantrekkelijk én dus onvergetelijk maakt.
Lees verderMeer boeken