Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 januari 2018
 

Fashionretailers: dat RFID grote kansen biedt, is inmiddels duidelijk. . .

 
 

Handscanners of overheadscanners? Het is een van de vraagstukken waarmee fashionretailers worden geconfronteerd als ze investeren in RFID.

Tijdens het lunchseminar op 11 januari dat georganiseerd werd door GS1 Nederland, Speerpuntcluster Logistiek (VIL), Vereniging Logistiek Management (VLM) en GS1 België en Luxemburg, deelden G-Star RAWGiks Mode en Suitsupply hun kennis en ervaring over scanners en andere vraagstukken rondom RFID. Want dat RFID grote kansen biedt, is inmiddels duidelijk.
 
Voorraadbetrouwbaarheid
Een hogere voorraadbetrouwbaarheid is voor de meeste fashionretailers al voldoende reden om te investeren in RFID. "Als we twee keer onze winkelvoorraden inventariseren, hebben we de aanschaf van handscanners al terugverdiend," vertelt Patriek den Haan, IT-projectmanager bij G-Star RAW. Het kledingmerk is in maart 2015 gestart met een RFID-pilot in drie winkels. Inmiddels zijn 21 winkels voorzien van apparatuur om de RFID-tags op de kleding uit te lezen. Volgens De Haan ligt de voorraadbetrouwbaarheid nu rond de 98 procent. Met de opkomst van omnichannel is dat alleen nog maar relevanter geworden.
Jan Merckx, project officer van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL): "Een hogere voorraadbetrouwbaarheid betekent minder out-of-stocks, een hogere beschikbaarheid en dus meer omzet."
 
RFID vaak nog onbekend terrein
Voor veel fashionretailers is RFID echter nog onbekend terrein. "Daarom hebben we de RFID Expert Group opgericht. Daarin zitten grote retailers uit Nederland en België die vier keer per jaar samenkomen om van elkaar te leren over RFID. Hun kennis en ervaring willen we ook delen met andere fashionretailers," verklaart Ferry den Hoed, dagvoorzitter van het lunchseminar dat VIL, Vereniging Logistiek Management (VLM), GS1 België en Luxemburg en GS1 Nederland op 11 januari organiseerden.
 
Overheadscanners in plaats van handscanners
Veel retailers worstelen bijvoorbeeld met de vraag welk type hardware beter is voor het inventariseren van winkelvoorraden: handscanners of overheadscanners? Met handscanners is nog steeds een medewerker nodig die met het apparaat langs de schappen gaat. Dat vergt tijd, maar leidt wel tot een hogere voorraadbetrouwbaarheid. De Belgische modeketen Giks geeft daarom de voorkeur aan deze hardware. "Vroeger hadden we vier uur nodig om de voorraad in een winkel volledig te inventariseren. Nu nog maar één uur en een kwartier," weet Stefaan Allemeersch, zaakvoerder van Giks Mode.
 
G-Star RAW
G-Star RAW is eveneens gestart met handscanners, maar heeft na het vijf maanden durende pilotproject besloten om toch voor overheadscanners te gaan. Dat zijn scanners die aan het plafond hangen en voortdurend alle RFID-tags in de winkel uitlezen. Den Haan geeft toe dat overheadscanners minder accuraat zijn dan handscanners. "Met overheadscanners lukt het niet om elke dag alle tags uit te lezen. Maar wilt u een voorraadbetrouwbaarheid van 99,9 procent binnen 24 uur of neem u genoegen met 98 procent binnen zeven dagen? Hoeveel bent u bereid te investeren voor die ontbrekende twee procent?"
 
Suitsupply
Suitsupply gebruikt in zijn winkels een mix van overheadscanners en handscanners. Met deze combinatie is een voorraadbetrouwbaarheid van 99,5 procent haalbaar, heeft Nick Wienen van Suitsupply ervaren. "Het voordeel van overheadscanners is dat we ook de bewegingen van kledingstukken kunnen volgen. We kunnen zien hoe vaak een pak uit het rek is gepakt en naar een paskamer is meegenomen." Suitsupply werkt inmiddels in zes winkels met RFID. "Daarnaast hebben we dertig winkels al voorzien van de benodigde infrastructuur."
 
Verbetering van klantervaring
Jan Merckx van het Speerpuntcluster Logistiek adviseert fashionretailers om zich niet blind te staren op het voorraadprobleem. "Dan wordt RFID niet de oplossing die het kan zijn. Met RFID is echter nog veel meer mogelijk, zoals het verbeteren van de klantbeleving." Suitsupply kent die mogelijkheden. "Als wij in staat zijn te scannen welk pak een klant heeft meegenomen naar de paskamer, kunnen wij hem aanvullende informatie bieden. Bijvoorbeeld over de eigenschappen van de stof of over de andere kledingstukken waarmee het pak kan worden gecombineerd."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken