Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 januari 2018
 

Jongeren gek op selfie tijdens het sporten

 
 

Meer dan een derde van de jongeren (35 procent) zegt tijdens het sporten weleens een ‘sportfie’ gemaakt en gedeeld te hebben op social media. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders.

Verder denkt twee derde van hen gelukkiger te zijn wanneer ze er fitter zouden uitzien.
Van alle ondervraagden maken jongeren bijna dubbel zoveel selfies tijdens het sporten dan de gemiddelde Nederlander (negentien procent). Toch lijkt het maken van dit soort selfies niet voorbehouden aan alleen jongeren. In de leeftijdscategorie 50-59 jaar zegt een op de negen weleens een ‘sportfie’ te hebben gemaakt en gedeeld via social media. "Uit recent onderzoek van het CBS bleek al dat ouderen steeds vaker sporten," zegt Vince Franke van Acties.nl. "Onze cijfers laten zien dat zij ook het gebruik van smartphones en social media tijdens het sporten niet schuwen."
 
Digitale invloeden
Naast de sportfie heeft sportend Nederland te maken met andere digitale invloeden. Zo zegt bijna een op de vijf ondervraagden (zeventien procent) dat hun voedingspatroon wordt beïnvloed door voedseltrends die ze online tegenkomen. Meer dan een kwart (27 procent) zegt weleens onzeker te zijn (geweest) over het eigen lichaam vanwege foto’s van anderen op social media. Onder jongeren groeit dit percentage naar 48 procent. "Facebook en Instagram geven natuurlijk geen compleet beeld," aldus Franke. "Wanneer ik tegenwoordig op social media kijk, lijkt het wel alsof de wereld uit alleen maar bodybuilders en afgetrainde vrouwen bestaat."  
 
Uiterlijk vertoon
Meer dan de helft van de jongeren (53 procent) zegt te sporten om een mooier lichaam te krijgen. Vrouwen tot 29 jaar zijn met 65 procent de absolute koploper. Opvallend is dat twee derde van de jongeren (64 procent) denkt dat zij gelukkiger zouden zijn wanneer ze er fitter zouden uitzien, tegenover 49 procent van alle Nederlanders. Franke: "Het is onder jongeren blijkbaar erg belangrijk om te sporten en aan hun lichaam te werken. Door een selfie te schieten, kunnen zij hun harde werk met de wereld delen." Overigens komt de Nederlander graag goed voor de dag op vereniging of sportclub; 40 procent zegt het belangrijk te vinden dat hij of zij er leuk uitziet tijdens het sporten. Franke: "Een goed begin is het halve werk. Wanneer ik ga voetballen, heb ik bijvoorbeeld ook graag het nieuwste shirt van PSV aan."
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken