Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 november 2017
 

Ondernemers nemen hun werk mee naar de slaapkamer

 
 

Ondernemers zijn lefgozers. Mensen die er niet voor schromen om in het diepe te springen en tegen de stroom in te zwemmen. Om hen te bedanken voor hun tomeloze inzet, heeft MKB-Nederland de derde vrijdag van november uitgeroepen tot ‘de Dag van de Ondernemer’.

Op deze dag mag de ondernemer best een schouderklopje krijgen. Want ondernemers werken keihard. En dat gebeurt niet alleen op kantoor. Want ook wordt er, zo blijkt uit onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Emma Matras, gewerkt vanuit bed. Maar liefst de helft van de ondernemers die deelnamen aan dit onderzoek geeft aan weleens vanonder de lakens te werken om beslagen ten ijs te komen. Mailtjes wegwerken, to do lijstjes maken, een presentatie voorbereiden, appjes versturen. Er wordt wat afgewerkt in bed.

Koude douche
Bill Gates, maar ook Facebook-oprichter Mark Zuckerberg staan bekend om hun korte nachten. Deze bekende ondernemers zijn geen uitzondering op de regel, want zeventien procent van de ondervraagde ondernemers slaapt gemiddeld vijf uur of minder per nacht. Eén op de tien van de ondernemers met personeel zegt zelfs maar twee tot vijf uur per nacht te slapen. Om overdag toch wakker te blijven en te kunnen vlammen, drinkt de ondernemer voornamelijk koffie. Een derde geeft aan zich wakker te rennen of op een andere actieve manier wakker te worden. Tien procent heeft wel een heel Spartaanse manier en neemt een koude douche. Tien procent van de ondernemers geeft aan de tekort gekomen slaap in te halen achter het bureau of tijdens een presentatie op kantoor. Zo’n achttien  procent doet dit op het station, trein of even snel nog in de geparkeerde auto. Overigens blijkt uit dit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het door de Consumentenbond tot beste matras bekroonde Emma Matras, toch dat ruim de helft van de onderzochte ondernemers dit het liefste doet in bed.
 
Schelden
Zo’n kwart van de ondernemers die deelnamen aan het onderzoek zegt liever te werken dan te slapen en geeft aan slapen zonde van de tijd te vinden. Bijna 50 procent geeft aan niet te lang te slapen om sufheid te voorkomen. Een even groot deel geeft aan minder slaap nodig te hebben dan ‘niet ondernemers’. Toch zorgen die korte nachtjes soms weleens voor momenten die de ondernemer wellicht liever terug zou draaien. ‘Als ik slecht slaap, ben ik pinnig tegen mijn personeel. Ik heb weleens iemand uitgescholden voor kut kind door een gebrek aan slaap.’
 
Uiterlijke verzorging
Ook te laat aankomen bij een afspraak (40 procent), niet goed voorbereid zijn voor een meeting en materiaal vergeten of het verkeerde hebben meegenomen (30 procent) verkeerd rijden door slaapgebrek (30 procent) zijn gevolgen die genoemd werden door de respondenten uit het onderzoek. Een enkeling geeft aan dat het nog weleens schort aan de uiterlijke verzorging bij een gebrek aan een goede nachtrust. Hadden ze nou maar de voorgeschreven acht uur slaap gepakt, dan had ze dit soort ellende bespaart gebleven. Voor een ondernemer kunnen dit soort ongelukjes namelijk grote gevolgen hebben. Een opdracht niet in de wacht slepen of nog erger, een klant verliezen!
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken