Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
31 maart 2011
 

Handel tussen Nederland en Duitsland floreert

 
 

Nederland en Duitsland hebben in 2010 in totaal voor 132 miljard euro aan goederen met elkaar verhandeld. Daarmee is Nederland na Frankrijk en nog steeds voor China de belangrijkste handelspartner van de Bondsrepubliek.

Dit meldt de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op basis van cijfers die het Duitse statistiekbureau Destatis bekend heeft gemaakt. "De Duitse industrie is de crisis onverwacht snel te boven gekomen," zegt Axel Gerberding, directeur van de DNHK. "Dit geeft ook een belangrijke impuls aan het Nederlandse bedrijfsleven." 

Exportproducten
De totale goederenstroom van Nederland naar Duitsland had in 2010 een waarde van 68,8 miljard euro (zonder wederuitvoer). Het grootste deel daarvan kwam voor rekening van de cokes- en aardolieproducten, die een waarde van 11,5 miljard euro vertegenwoordigden. Een goede tweede waren de chemische producten met een waarde van 9,9 miljard euro, gevolgd door de voedingsmiddelen en diervoeders met 6,7 miljard euro. Andere belangrijke productgroepen waren aardolie en aardgas (4,8 mrd.) en landbouwproducten (4,6 mrd.). 

Import
Andersom werd vanuit Duitsland voor 63,2 miljard euro aan goederen naar Nederland geëxporteerd. Koploper waren hier de farmaceutische en aanverwante producten met een totale waarde van 6,5 miljard euro, dicht gevolgd door de chemische producten, met een waarde van 6,3 miljard euro. Op een gedeelde derde plaats kwamen de automatiseringssystemen, elektrische en optische apparaten en de machines, beide met een totale waarde van 5,3 miljard euro. Andere belangrijke Duitse exportproducten waren voedingsmiddelen en diervoeders (4,9 mrd.) en voertuigen en voertuigonderdelen (4,2 mrd.). 

Lange termijn perspectief
Een jaar geleden bedroeg het gezamenlijk handelsvolume van Nederland en Duitsland nog 109 miljard euro. Hoewel het op termijn onvermijdelijk lijkt dat China ons land – en op den duur ook Frankrijk – door zijn enorme groeipotentieel zal inhalen, ziet de DNHK ook voor 2011 een positieve ontwikkeling in de Nederlands-Duitse handelsbetrekkingen. Axel Gerberding: "Door zijn strategische positie en de nauwe banden tussen de twee economieën zal Nederland ook op langere termijn een van de belangrijkste handelspartners van Duitsland blijven."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken