Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
7 november 2017
 

Centraal klantbeeld voorlopig utopie in retailsector

 
 

Slechts acht procent van de retailers heeft een centraal klantbeeld, terwijl het belang hiervan door vrijwel alle retailers wordt onderschreven. 79 procent geeft aan dat er hard aan wordt gewerkt, maar dat er nog geen sprake is van een volledig centraal klantbeeld.

De overige dertien procent is er niet mee bezig. Dit blijkt uit Europees onderzoek van SAP Hybris in samenwerking met PwC en SAP ‘Customers are calling the shots’, onder circa 300 retailers en 2.100 consumenten. 
 
Omnichannel ervaring
Een groot struikelblok op weg naar een centraal klantbeeld is de slechte doorstroom van data binnen organisaties. Er heerst veel ontevredenheid op het gebied van datadeling binnen bedrijven. 66 procent geeft aan dat dit veroorzaakt wordt door organisatorische silo’s, waar de data in vast blijft zitten. Hierdoor komt niet alleen het centraal klantbeeld in het gedrang. Meer dan de helft (56 procent) geeft aan dat er verbetering plaats moet vinden in de manier waarop bedrijfsdata wordt gebruikt voor acties. Dit heeft tevens negatieve gevolgen voor de naadloze omnichannel beleving die retailers klanten graag willen bieden. Slechts zeventien procent van de retailers geeft aan een naadloze omnichannel ervaring te bieden.

Succesvolle marketingstrategie 
"Een centraal klantbeeld is het fundament voor een succesvolle marketingstrategie en moet een topprioriteit zijn voor marketeers," stelt Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Hybris. "Momenteel werken verscheidene afdelingen met hun eigen KPI’s die alleen gericht zijn op hun eigen silo. Het is zaak om afdelingsoverstijgende KPI’s op te stellen die het delen van data buiten de silo’s stimuleert. Door data centraal beschikbaar te stellen en te analyseren kunnen retailers het gedrag van de klant leren kennen en waardevolle inzichten verkrijgen over het hoe, waar en waarom de klant kiest voor uw product. Zo kunnen marketeers de veeleisende klant bijbenen en ‘marketing in the moment’ mogelijk maken."

 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Kan ik die aanbouw wel betalen?
Een doorlopend krediet is een oplossing wanneer je onzeker bent over de totale kosten en geen rente wilt betalen over geld dat je nooit gebruikt.
Jouw bedrijf in een nieuw jasje steken: aan de slag met je kantoor!
Altijd dezelfde inrichting en indeling is niet motiverend. Niet voor de klanten die met regelmaat langskomen, maar ook niet voor het personeel dat elke dag hetzelfde uitzicht heeft.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken