Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Zzp’er gaat met een gerust hart op vakantie

21 augustus 2017 - Elk jaar gaan zzp’ers zo’n vier weken op vakantie. Dat staat hun werkzaamheden niet in de weg: 93 procent van de zzp’ers geeft aan geen enkel zakelijk risico te zien als zij op vakantie gaan. Daarbij geven acht van de tien zzp’ers aan geen vakantiegeld te sparen.

Bijna zes op de tien geeft het leven als zzp’er het rapportcijfer 7,5 of hoger. Het gaat dus goed met de zzp’er. Ook de inhoud van opdrachten blijkt belangrijker te worden. Maatschappelijk bewust ondernemen raakt steeds meer verankerd in de manier waarop zzp’ers naar hun werkzaamheden kijken. Dit blijkt uit de ZZP-Index die GfK in opdracht van ABN AMRO heeft uitgevoerd.
 
Geen vakantiegeld
Hoewel zzp’ers jaarlijks in totaal zo’n vier weken op vakantie gaan, geeft 78 procent aan geen vakantiegeld te sparen. Onder de zzp’ers die wel rekening houden met vakantiegeld, geeft negen procent aan dit mee te nemen in het uurtarief. Bijna vijftien procent van de zzp’ers geeft aan elke maand geld opzij te zetten voor een vakantie. Veruit de meeste zzp’ers verwachten dat zij geen omzet zullen mislopen als zij op vakantie gaan. 93 procent van de zzp’ers ziet er geen enkel risico in als zij op vakantie gaan; het staat hun werkzaamheden niet in de weg. Veel zzp’ers voelen zich namelijk niet gebonden aan een vaste locatie om hun werk te kunnen doen. Zij kunnen vakantie en werk combineren, en zetten projecten – met de laptop binnen handbereik – gewoon op hun vakantiebestemming voort.

Zzp’ers hebben de wind in de rug
Bijna zes op de tien zzp’ers geven hun leven als zzp’er het rapportcijfer 7,5. Zij zijn optimistisch over de toekomst en verwachten zowel een groei in omzet als in uurtarief. Door het economisch herstel hebben zzp’ers de wind in de rug: het aantal opdrachten neemt toe. In het afgelopen jaar noteerden steeds meer zzp’ers een omzetstijging. Dit aandeel steeg van twintig procent naar 27 procent. Bovendien daalde opnieuw het aantal zzp’ers dat weleens zonder opdrachten zit: van 32 procent in het derde kwartaal van 2016 naar 24 procent in het tweede kwartaal van 2017.
 
Maatschappelijk bewust ondernemen wint aan populariteit
De inhoud van een opdracht wordt steeds belangrijker: ruim een derde van de zzp’ers geeft aan de inhoud van een opdracht belangrijker te vinden dan de omzet die zij hiermee kunnen realiseren. Voor slechts dertien procent is de omzet leidend. Voor 30 procent van de zzp’ers is duurzaam ondernemen van belang en 35 procent geeft aan maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Madeline Buijs, Sector Econoom van ABN AMRO concludeert: "Ook zzp’ers richten zich steeds meer op sociaal ondernemen of worden gedreven door een sociale of duurzame missie die de kern vormt van het bedrijfsmodel en de dienst of het product dat zij aanbieden. In de bouw zien we steeds meer zzp’ers die een expertise hebben opgebouwd in het verduurzamen van sociale en particuliere woningen. Met hun vakmanschap kunnen zij sociale impact realiseren en draait het niet alleen om het maken van winst."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.