Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
25 juli 2017
 

Record aantal jongeren onderneemt

 
 

Een recordaantal jongeren ontwikkelde afgelopen schooljaar een ondernemende houding. Ruim 74.922 jongeren tussen de zeven en 25 jaar namen deel aan één van de ondernemerschapsprogramma's van Stichting Jong Ondernemen.

Deden er in 2015 nog een kleine 30.000 jongeren mee aan deze programma’s, nu neemt de vraag uit het onderwijs naar programma’s waar ondernemende vaardigheden worden aangeleerd, steeds meer toen. En dat is ook niet zo gek.
 
Vraag naar ondernemende werknemers
In het bedrijfsleven neemt de vraag naar ondernemende werknemers de laatste jaren enorm toe. Veel bedrijven creëren interne start-ups om nieuwe product-markt combinaties op te starten, er wordt meer in tijdelijke projectteams gewerkt en met korte arbeidscontracten. Daarnaast willen jongeren graag in een start-up omgeving van bijvoorbeeld Bloomon, Van de Bron, thuisbezorgd.nl en Coolblue werken. Bedrijven waar het er écht anders aan toe gaat dan de traditionele multinationals met hun traineeships en loopbaanplanning. 
Het ontwikkelen van een ondernemende houding van jongeren is daarom van groot belang voor hun eigen toekomst op de arbeidsmarkt en de economische groei van Nederland.
 
Ondernemerschapsonderwijs
Onderwijsinstellingen zijn met toenemende mate opzoek zijn naar een nieuwe, bredere invullingen van de opleidingen die meer vakoverstijgend zijn en meer aandacht hebben voor ondernemerschapsvaardigheden, ook wel de 21st century skills genoemd, zoals probleemoplossend vermogen, kritisch en creatief denken, communiceren en samenwerken.
Vorig jaar deed de TU Eindhoven, onder leiding van dr. Sharon Dolmans, voor het eerst een grootschalig impactonderzoek naar de lange termijn effecten van ondernemerschapsonderwijs in Nederland en daaruit blijkt dat alumni van de Stichting ruim twee keer sneller een eerste baan vinden, minder vaak werkloos zijn, vaker een managementpositie hebben en ze meer betrokken zijn bij het opzetten of leiden van nieuwe initiatieven. Bekijk de korte video.

Recordaantal ondernemende jongeren
De stichting is er dan ook extra trots op dat een recordaantal van 74.922 jongeren dit schooljaar deelnamen aan één van de programma’s en hiermee ondernemerschapsvaardigheden hebben ontwikkeld. De missie is om jaarlijks 250.000 jongeren te bereiken met onze programma’s, want dan bereiken we elk kind ergens in zijn schoolcarrière met één van onze programma’s. En gezien de toekomst van de economie van Nederland en de effecten van onze programma’s is dat een must.
"Dat kunnen we niet alleen. We kunnen dat alleen bereiken als verschillende Ministeries gaan samenwerken en het bedrijfsleven meer gaan uitdragen dat het huidige niveau van de startende werknemers onder de maat is. Wij vinden het zorgwekkend dat met name digitale vaardigheden nu volop de aandacht krijgen en wellicht vast in het curriculum komen. Voor niet iedereen zijn digitale vaardigheden noodzakelijk, ondernemerschapsvaardigheden wel. Dat gaat niet specifiek over het opzetten van een eigen onderneming, maar wel dat u een ondernemende werknemer wordt of weet wat het inhoudt om ondernemer te worden. Wij zijn nu wel aan het kijken of we digitale vaardigheden aan onze programma’s kunnen koppelen, zodat ze weten voor wie, wat en waarom ze coderen of hun webshop in de markt zetten, als ze daarmee te maken krijgen," aldus Joyce Rommelaar, Eindchef Jong Ondernemen. 
 
Bekijk de infographic over het recordaantal hier.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken