Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 juli 2017
 

Ondernemers hebben geen vakantie

 
 

De zomervakantie komt eraan, maar wat betekent dit voor ondernemers? MKB Belangen onderzocht de vakantieplannen van ondernemers en kwam tot een opmerkelijke conclusie: ondernemers zijn nooit écht vrij van hun bedrijf.

Bijna 30 procent van de ruim 2.000 ondervraagde ondernemers gaat helemaal niet op zomervakantie en 90 procent van alle ondernemers checkt tijdens de vakantie dagelijks zijn e-mail.
 
Het moet wél kunnen
Voor een deel geldt dat de vakantieperiode juist cruciaal voor de eigen onderneming is (bijvoorbeeld horecaondernemers). Maar voor een kwart van de thuisblijvers geldt dat het simpelweg financieel niet haalbaar is. Ondernemers krijgen geen vakantiegeld, en de inkomsten lopen ook niet door als de zaak dicht is of als er geen uren gedeclareerd worden. Slechts dertien procent keert zichzelf tóch een beloning uit de zaak uit terwijl de zaak dicht is tijdens de vakantie.
Slechts 27 procent van alle ondernemers heeft maandelijks een bedrag opzijgezet voor de vakantie. Een even grote groep spreekt spaargeld aan voor de vakantie. 31 procent betaalt de vakantie uit de lopende cashflow. Elf procent van de thuisblijvers geeft overigens aan dat zij van plan zijn om buiten het seizoen alsnog op vakantie te gaan.
 
Verder weg dan gemiddeld
Uit recent onderzoek van NTBC-NIPO blijkt dat bijna een kwart van de Nederlanders vakantie in eigen land viert. Onder ondernemers is dit percentage echter opvallend veel lager: slechts negen procent blijft in Nederland. 65 procent heeft een Europese bestemming en 26 procent zoekt het zelfs buiten Europa. De gemiddelde vakantieduur is negentien dagen; bijna de helft is twee weken weg, ruim een derde liefst drie weken. 41 procent verblijft in een hotel, 27 procent gaat naar een camping. Twaalf procent huurt een vakantiewoning en een kleine tien procent kiest voor een verblijf in een all inclusive resort.
 
Nooit los van de zaak
Bijna de helft van de ondernemers die wel vakantie nemen, geeft aan de zaak stil te leggen of te sluiten tijdens de vakantie. In 22 procent van de gevallen draait het bedrijf door op een lager pitje. Ongeveer een derde van de MKB-bedrijven draait onverminderd door tijdens de vakantie van de eigenaar.
Toch loopt, ondanks de vakantieperiode, het werk gewoon door. Slechts één op de tien ondernemers zegt tijdens de vakantie niet of nauwelijks de e-mail te checken. Een kwart houdt de mailbox voortdurend in de gaten (en reageert direct op e-mails); de overigen werken minimaal één keer per dag hun e-mail bij.
Ondernemers blijven ook telefonisch bereikbaar voor personeel, klanten en leveranciers. Niet meer dan zes procent is onbereikbaar of negeert zakelijke telefoontjes. Ruim 40 procent zegt zakelijke telefoontjes ondanks de vakantie direct aan te nemen; de overige respondenten bellen uiterlijk binnen één werkdag terug. 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken