Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
30 juni 2017
 

Invloed reviews, artikelen en tv slechts tien procent bij keuze voor auto

 
 

Er zijn steeds minder jongeren die een auto bezitten en als ze er wel een hebben, kiezen ze steeds vaker voor goedkope modellen en tweedehands auto’s.

Gezien alle online mogelijkheden, zou men verwachten dat generatie Z (jongeren die nu 18-24 jaar oud zijn) vooral vertrouwt op online bronnen en vergelijkingssites als het om de aankoop van een tweedehands auto gaat. Maar niets is minder waar. De mening van vrienden, familie en kennissen weegt bij deze groep met 37 procent het zwaarst. Dat blijkt uit het AutoTrack Generaties onderzoek. Ook generatie Y (25 – 35 jaar) hecht veel waarde aan de mening van vrienden, familie en kennissen; 27,4 procent geeft aan de mening van hun omgeving mee te laten tellen in de afwegingen.
 
TV reclame nauwelijks van invloed op selectieproces
Het is een bekend gegeven dat jongeren steeds minder directe TV kijken, ze kijken vaker via uitgesteld kijken of uitzending gemist. Uit het onderzoek van AutoTrack blijkt ook dat de invloed van TV-reclame op het selectieproces van een auto zeer klein is. Slechts tien procent vindt TV, samen met online reviews en artikelen, belangrijk in de zoektocht naar een andere auto. Uit een recente poll op de website van AutoTrack blijkt ook dat maar 6,7 procent van de bezoekers zich laat beïnvloeden door blogs en vlogs van experts. Deze bronnen worden gebruikt in combinatie met autoportals die voor alle generaties nog altijd een belangrijk oriëntatiekanaal zijn. Verder vindt de leeftijdsklasse vanaf 35 jaar advies van een autodealer en het gebruik van een autoportal belangrijker dan advies van familie en bekenden.
 
Persoonlijk contact en vertrouwen belangrijk in aanvulling op online oriëntatie
Erna Staals, directeur van AutoTrack: "Als u advies inwint over de aanschaf van een tweedehands auto, is naast de online oriëntatie ook het persoonlijke contact en het vertrouwen dat daarmee gepaard gaat van groot belang. Bij generatie Y en Z ligt daarbij de nadruk op persoonlijke gesprekken met familie, vrienden en kennissen en babyboomers winnen liever persoonlijk advies in bij hun vaste autobedrijf of dealer."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken