Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 juni 2017
 

Voorspellend algoritme vermindert retourlogistiek met 60 procent

 
 

De Rotterdamse wetenschappelijke spin-off Valory presenteert een nieuw algoritme waardoor online retailers de kans op retour kunnen voorspellen, nog voordat de klant de bestelling daadwerkelijk afrekent. Dit kan deze ondernemers veel geld besparen.

Online winkelen blijft in populariteit toenemen. Volgens cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor hebben Nederlandse consumenten meer dan twintig miljard euro uitgegeven aan online aankopen. Bij sommige webwinkels, zoals Wehkamp, wordt tot 50 procent van de aankopen geretourneerd. Het terugsturen van pakketjes is voor de klant vaak gratis, waardoor de kosten voor webwinkels hoog kunnen oplopen.
 
Retouren zijn kostbaar
De afgelopen jaren hebben verschillende wetenschappers gewerkt aan een oplossing voor dit steeds groter wordende probleem. "Het retourneren van een product wordt bepaald door een afwijking tussen consumentenverwachting en het ontvangen product," vertelt professor Felix Janszen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Deze afwijkingen kunnen ontstaan in zowel de aankoopfase, zoals kleurverschil en verkeerde maat, als de in logistieke fase. Denk dan aan schade aan het product of vertraging. De totale kans op retour wordt bepaald door de gedragskenmerken van de consument plus de logistieke- en aankoopafwijkingen. Al deze kennis  is in het algoritme verwerkt waardoor retailers hun logistieke proces intelligenter kunnen maken."
 
Voorspelbaarheid moet naar 100 procent

De Return Reducer is een algoritme om op individueel aankoopniveau te voorspellen welke order gevoelig is voor retouren. Dit heeft een grote impact op voorraadkosten, klanttevredenheid, fraude en verspilling. "Als u van te voren ziet aankomen of een product retour gaat, kunt u de online shopper bijvoorbeeld met een kortingscoupon naar een fysieke winkel sturen zodat hij op zijn gemak alle producten kan bekijken zonder deze terug te sturen. Dit soort interventies kunnen effectiever zijn voor de retailer en eindklant," vertelt Arian Oosthoek van Valory.
Het doel is om de komende maanden het algoritme nog verder te verbeteren, zodat het accuraat kan voorspellen welke aankoop een kans op retour heeft. Eerdere toepassingen laat zien dat met name vrouwen met een laag inkomen veel producten retourneren. Valory heeft het algoritme meegenomen in de Menukaart Algoritmes en is op zoek naar online retailers om samen met de betrokken wetenschappers dit algoritme te finetunen.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken