Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
2 juni 2017
 

Personeel is grootste dief

 
 

Diefstal door eigen personeel komt geregeld voor; naar schatting wordt er jaarlijks voor ruim drie miljard aan goederen vervreemd. Slechts twintig procent van de vervreemdingen worden aangegeven bij de politie en bij twee procent komt het daadwerkelijk tot een veroordeling.

De cultuur van een organisatie en het soort onderneming spelen een belangrijke rol, alsmede het soort goederen dat wordt verhandeld en de positie die iemand bekleed. Screenen.com grijpt de inbraakpreventieweken aan om de werkgever door de ogen van de stelende werknemer te laten kijken om zo de schade op de werkvloer in te dammen.

Gezonde cultuur
"In een gezonde bedrijfscultuur wordt minder gefraudeerd en laat ik voorop stellen dat het merendeel van de werknemers uiteraard integer handelend personeel is. En natuurlijk speelt de grootte van de onderneming ook een rol: hoe groter de onderneming, hoe anoniemer de werknemer, hoe meer kans op criminaliteit, waaronder ook de kans op het stelen eigendommen van de werkgever. Maar ook bij kleine ondernemingen liggen kansen voor werknemers in financiële nood of verslavingsproblemen voor het grijpen," vertelt René Reijenga, algemeen directeur Screenen.com. "De grootste dieven zijn de eigen werknemers. Geruisloos en meestal zonder geweld ligt de derving per incident tussen de  23.000 en  386.000 euro. En dan hebben we het niet over ‘eens een keer’, maar stelselmatige ‘diefstal’."

Werkgever zelf verantwoordelijk
Werkgevers zijn voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor het minimaliseren van diefstal binnen de eigen muren. Diefstallen op het werk zijn voor een groot deel te voorkomen door het:

- opstellen van heldere huisregels en procedures die ervoor zorgen dat diefstal vooraf bespreekbaar is en voor iedereen helder wat wel en niet kan. Door het concreet te benoemen weet iedereen dat dit een punt van aandacht is;
- onderhouden van een gezonde bedrijfscultuur waarin iedereen elkaar vertrouwt en goed samenwerkt. Dat is de basis om diefstal tot een minimum te beperken;
aanleggen van technische beveiligingsmiddelen in risicovolle omgevingen zoals magazijn en voorraadkast, de kassa en controle op print- en downloadactiviteiten;
- uitvoeren van een goed aannamebeleid waarin mensen op belangrijke posities vooraf worden gescreend.

Screening
"Tijdens een screening halen we veel naar boven. We letten uiteraard op de risicoberoepen en vragen naar de reden van vertrek bij de vorige werkgever. Wanneer een werkgever het sollicitatie gesprek de normen en waarden van de onderneming en het gewenste integer gedrag bespreekt, alsmede de consequenties van ongewenst gedrag dan heeft dat al een preventieve werking.  De sollicitant haakt uit eigen beweging af om dan maar bij de concurrent te solliciteren," vertelt René Reijenga, algemeen directeur van Screenen.com. "Bij belangrijke posten in een organisatie adviseren we uiteraard om de mensen te laten screenen. Vooral omdat blijkt dat maar liefst vijftien procent van de mensen een strafblad heeft en in 25 procent bewust wordt gelogen in het cv."
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Jules Schneiders  |   | 
6-06-2017
 | 
18:53 uur
Hoe is het met de ontvreemdingen door personeel ? :-)

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken