Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 april 2017
 

Domeinnamen: kapers en fraudeurs

 
 

Nederland ziet het aantal domeinkapingen groeien. Ook domeinnaamfraude en typosquatting blijft voor veel ondernemers een doorn in het oog. Bedrijven lopen hierdoor jaarlijks veel schade op, maar ook de consument is hier het slachtoffer van.

Bij domeinkaping worden domeinnamen geregistreerd die sterke gelijkenissen vertonen met een bestaand merk. Doel van de domeinkaper is om de domeinnaam met grote winst door te verkopen, vaak aan de merkhouder zelf. Bij typosquatting worden domeinnamen geregistreerd die sterk lijken op een bestaande domeinnaam. Hierbij wordt uitgegaan van veelgemaakte typefouten, zodat de nietsvermoedende consument op een andere website uitkomt.

Bedrijven en consumenten zijn de verliezers
In geval van domeinkaping kan de merkhouder soms de domeinnaam via de rechter opeisen. Dit kost tijd en geld, iets waar vooral het MKB  voor terugdeinst. Bij typosquatting is vooral de consument de dupe: deze bestelt naar zijn weten bij een bekende Nederlandse webshop, maar krijgt goedkope Chinese artikelen ervoor terug. Aan de andere kant is de originele webshop ook verliezend, deze loopt hierdoor omzet mis.
Domeinnaamfraude dupeert goedgelovige ondernemers. Ze worden benaderd door louche domeinnaambezitters die melden dat iemand anders eenzelfde domeinnaam wil registreren, met een andere extensie. De criminele organisatie hierachter is zo vrij om de ondernemer in de gelegenheid te stellen deze domeinnaam snel te registeren, uiteraard voor een monsterlijk bedrag.

Bewaking van domeinnamen
Om ondernemers én consumenten te beschermen zijn er een aantal bedrijven die domeinnamen bewaken. Jalin Media-oprichter Jasper van der Linden: "Door vroegtijdig in te springen, worden ondernemers en consumenten beter beschermt. Met een kleine investering voorkomen bedrijven en webshops veel schade."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Kan ik die aanbouw wel betalen?
Een doorlopend krediet is een oplossing wanneer je onzeker bent over de totale kosten en geen rente wilt betalen over geld dat je nooit gebruikt.
Jouw bedrijf in een nieuw jasje steken: aan de slag met je kantoor!
Altijd dezelfde inrichting en indeling is niet motiverend. Niet voor de klanten die met regelmaat langskomen, maar ook niet voor het personeel dat elke dag hetzelfde uitzicht heeft.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken