Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 maart 2017
 

Boeren ergeren zich aan het niet nakomen van afspraken

 
 

Zowel Nederlandse, Engelse als Duitse boeren zijn het er unaniem over eens: het niet nakomen van afspraken is ergernis nummer één in de relatie met hun leveranciers. In Nederland ergeren boeren zich daarnaast ook aan drammerigheid of zeuren en een slechte advisering.

Beide worden even vaak genoemd. Deze top drie van ergernissen komt naar voren uit onderzoek van CRM Partners, specialist in Customer Engagement in de agrisector, waarin 507 boeren uit Nederland, Engeland en Duitsland gevraagd werd naar hun relatie met toeleveranciers.

Top drie ergernissen
Kijkend naar de top drie ergernissen over de grens, zeggen boeren in Duitsland zich naast het niet nakomen van afspraken te ergeren aan een te late levering en een slechte advisering. Deze eindigen respectievelijk op de tweede en derde plaats. In Engeland staat een te late levering op de tweede plek en drammerigheid juist op de derde plek.
Op de vervolgvraag wat een reden zou zijn om de relatie met een leverancier te beëindigen, is het niet nakomen van afspraken doorslaggevend voor Nederlandse en Duitse boeren. In Engeland is juist een te hoge prijs de belangrijkste reden om de relatie daadwerkelijk te beëindigen.

Het eindoordeel
Ondanks het gegeven dat in iedere relatie wel eens wrijving ontstaat, zijn de agrariërs in alle landen wel dik tevreden met hun huidige leveranciers. Nederlandse boeren waarderen hun leveranciers gemiddeld met een 7,6. De Duitse en Engelse respondenten geven hun leverancier gemiddeld een 8.
Herman Bodewes, manager van het AgriLab bij CRM Partners: "Van oudsher kenmerkt de relatie tussen boer en leverancier zich voornamelijk door persoonlijk contact aan de keukentafel. Maar nieuwe ontwikkelingen zorgden er enkele jaren geleden al voor dat dit model onder druk is komen te staan. Leveranciers werken steeds fabrieksmatiger en leggen zich steeds meer toe op digitale communicatiemiddelen. Gevolg hiervan is dat de bezoekfrequentie omlaag gaat en de communicatie korter en krachtiger wordt. De grote vraag is echter wat het effect hiervan is op de relatie met de ondernemer. Hoe beoordelen agrariërs de huidige relatie met hun leveranciers? Wat zijn hun ergernissen? En wat zijn belangrijke redenen om de relatie te beëindigen? Door als leverancier kennis te nemen van de wensen van de klant en hierop te anticiperen, kan de relatie naar een hoger plan getild worden. Het vastleggen en beschikbaar maken van klantinformatie is hierin een belangrijke stap."

Het volledige onderzoeksrapport ‘Klantrelaties in de agri’ inclusief de onderzoekverantwoording is hier te downloaden.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken