Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
10 maart 2017
 

Vijf tips om eenvoudig zakelijke kosten te besparen

 
 

Hoewel het veel bedrijven weer voor de wind lijkt te gaan, is het economisch herstel nog wat wankel. Door consumenten wordt meer uitgegeven, en ook ondernemers zien de toekomst van hun bedrijf weer rooskleuriger tegemoet waardoor meer wordt geïnvesteerd.

Als ondernemer hebt u mogelijk ook alweer te maken met een groeiende omzet, maar juist om dat moment is het belangrijk niet de kosten mee te laten groeien. Hoe u zelf zakelijke kosten kunt verlagen? Frank Reyneke van Energievergelijking.nl legt het uit.
 
Kostenbesparing op huisvesting
Reyneke benadrukt dat het vooral bij kleine bedrijven kan lonen om op het gebied van huisvesting samen te werken met anderen. "Denk hierbij eens aan het huren of kopen van een bedrijfspand, waarin u dan gezamenlijk vestigt. Grotere uitgaven zoals dit zijn onmogelijk voor een klein bedrijf alleen, maar wel mogelijk met een gezamenlijke investering."
 
Kosten besparen op facilitair management
De gezamenlijke huisvesting kan op nog meer manieren zorgen voor lagere kosten volgens Reyneke. "Ook andere kosten, zoals kosten voor interieurinrichting en schoonmaak, kunnen bij een gezamenlijk bedrijfspand gedeeld worden.  Leveranciers van bijvoorbeeld kantoormeubilair en kantoorartikelen rekenen bovendien vaak verzend- of bezorgkosten, die gedeeld kunnen worden in het geval van gezamenlijke inkoop."
 
Lagere energiekosten
Kosten voor energie zoals gas en elektra vormen nog steeds een fikse kostenpost voor veel ondernemers. Reyneke benoemt dat ondanks energiezuinigheid meer de standaard is geworden dan een onderscheidende factor, er nog steeds veel verbeterd kan worden. "Het is goed altijd te streven naar vermindering van het energieverbruik, bijvoorbeeld door het plaatsen van uitsluitend led-verlichting en goede isolatie. Om de energiekosten te verlagen kan ook gedacht worden aan het plaatsen van zonnepanelen. Bij het aflopen van het energiecontract is het altijd aan te raden tarieven van energieleveranciers te vergelijken, waarbij u ook bewust kunt kiezen voor alleen nog maar ‘groene’ stroom en ‘groen’ gas."
 
Overschakelen naar een papierloos kantoor
Dat papierloos werken geld zou besparen, dat hebben volgens Reyneke al meerdere mensen aangetoond. "Binnen bedrijven wordt nog steeds onnodig veel papier gebruikt. De belangrijkste oorzaken zijn oude gewoonten die moeilijk te doorbreken zijn, en andere bedrijven of overheidsinstellingen vragen om papieren documenten. Ga samen met deze laatste groep in gesprek hoe een goede digitale oplossing gevonden kan worden, en geef medewerkers netbooks of tablets en cursussen om hiermee efficiënt te werken."
 
Besparen op kantoormeubilair
Reyneke: "De inkoop van kantoormeubilair werd al eerder genoemd. Maar weet u ook dat u fors kunt besparen door te kiezen voor tweedehands meubilair? Dossierkasten, stoelen en bureaus zijn gemaakt met het oog op jarenlang intensief gebruik en daardoor erg degelijk. Door faillissementen verhuizingen is er tweedehands meubilair te koop tegen een fractie van de nieuwprijs."
 Hoe voorspoedig het financieel ook lijkt te gaan met uw bedrijf, houd altijd de kosten goed in de gaten om snel in te kunnen grijpen. Houd daarnaast ook oog voor de langere termijn, soms is het nodig te investeren om in de toekomst kosten te kunnen verlagen.
 

 
Doorsturen »  4 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Mike  |   | 
3-04-2017
 | 
21:06 uur
Er zijn een hoop vergelijkers maar ik kijk altijd even op https://www.onlinevergelijker.net daar komen alle vergelijkers samen.
Geldzaken berekenen ...  |   | 
25-04-2019
 | 
22:14 uur
handige tips en voor iedereen toepasbaar.
peter.zzpboekhouder  |   | 
29-04-2019
 | 
11:04 uur
Veel ondernemers denken dat ze meer kunnen overhouden door meer omzet te maken, dat is ten dele waar. Het gaat er ook om om slim te ondernemen.

Kostenbeparing speelt ook een belangrijke rol en Frank Reyneke geeft een paar goede tips.

Vooral bij de inkoop van kantoormeubilair wees het internet mij de weg, naar kwalitatief goede en goedkopere bureaustoelen. In Duitsland kosten die een fractie van wat die in Nederland kosten.


Soms is het echter ook een keuze tussen goedkoop investeren in activa of slim investeren in meerdere duurdere activa en zo gebruik maken van de investeringsaftrek die je boven een investering van 2300 euro excl btw in goederen die per stuk duurder zijn dan 450 euro excl BTW een voordeel op kan leveren van 28 procent investeringsaftrek.

Energie besparen  |   | 
21-09-2019
 | 
19:58 uur
Overstappen naar groen gas is op de lange termijn een goed manier om te besparen op uw kosten voor energie.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken