Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nederlanders zijn pragmatische shoppers

10 februari 2017 - Wie denkt aan het shoppen in de winkelstraat, denkt vooral aan gezelligheid en een dagje uit. Dit blijkt echter niet de belangrijkste reden voor consumenten om een fysieke winkel te verkiezen boven de webshop.

Opvallend genoeg vinden Nederlandse consumenten vooral praktische voordelen als snelle levering en zekerheid belangrijke overwegingen om te shoppen in de fysieke winkel. Dit blijkt uit recent onderzoek van Manhattan Associates onder ruim 2.000 Nederlandse consumenten.

Direct in handen hebben
Het direct in handen hebben van het product na aankoop is voor Nederlandse consumenten de belangrijkste reden om in de winkel een product aan te schaffen. Zo’n 47 procent van de consumenten noemt dit als doorslaggevend argument. Ook het uitproberen van het product wordt gezien als groot voordeel in vergelijking met webshops (46 procent). Opvallend is dat het sociale aspect van winkelen minder prioriteit heeft voor consumenten. Gezellig winkelen wordt door 30 procent van Nederlandse consumenten als reden genoemd om naar de fysieke winkel te gaan.

Consument wil aankoop direct afhandelen
Door de opkomst van webshops hebben veel winkeliers hun omzet zien dalen of minder hard zien stijgen. Eén van de uitdagingen voor fysieke winkels is dat zij lastig kunnen concurreren op prijs met webshops, omdat zij vaak een groter afzetgebied en lagere vestigingskosten hebben. Toch betekent dit niet dat er geen toekomst is voor de fysieke winkel. Uit het onderzoek blijkt dat een consument die naar een winkel gaat, de aankoop het liefst direct afhandelt. Wanneer een product niet direct leverbaar blijkt te zijn, kiest slechts een klein percentage (achttien procent) van de consumenten ervoor om het product alsnog zelf online aan te schaffen. Zo’n 27 procent van de consumenten wil graag dat een winkelmedewerker uitzoekt of een product wel op voorraad is bij een nabijgelegen winkel. Het nabestellen en het thuis laten bezorgen of afhalen in de winkel is voor 26 procent van Nederlandse consumenten een goede oplossing wanneer een product niet op voorraad is.

Winkelmedewerker speelt belangrijke rol binnen aankoopproces
Het is belangrijk dat de winkelmedewerker beschikt over voldoende kennis. Dit blijkt een belangrijk pijnpunt te zijn bij de huidige winkelervaring van de consument. Opvallend genoeg geeft zo’n driekwart van de Nederlandse consumenten aan dat zij ervaren dat zij meer kennis hebben dan de winkelmedewerker. Retailers met een fysieke winkel doen er dan ook goed aan om te investeren in het opleiden van winkelpersoneel en het beschikbaar stellen van de juiste informatie en tools om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Loyale klanten
Nederlandse consumenten vinden het belangrijk dat zij goed worden geholpen in de winkel. Meer dan de helft (55 procent) van de consumenten geeft aan dat een goede service in de winkel (een behulpzame en vriendelijke winkelmedewerker) een reden is om terug te komen voor een toekomstige aankoop. Voor 10 procent van de consumenten is het bieden van diverse leveringsopties een reden om loyaal te zijn aan een retailer.
"Uit recent marktonderzoek blijkt dat pure webshops afgelopen jaar in Nederland meer omzetgroei hebben gerealiseerd dan fysieke winkels, maar dit betekent niet dat er geen toekomst is voor de fysieke winkels," stelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates. "De wensen en verwachtingen van consumenten zijn voortdurend in ontwikkeling, maar vast staat dat retailers het de klant op alle fronten zo eenvoudig mogelijk moeten maken. Dit geldt zowel voor pure webshops, de omnichannel retailer als de traditionele winkeliers. Consumenten willen snelle levering, de zekerheid dat zij het juiste product kopen en een goede service. Om hierin te voorzien moeten retailers zorgen dat de gehele keten van bestelling tot aan levering inzichtelijk en zo efficiënt mogelijk is. Voor de fysieke winkel geldt specifiek dat we de komende jaren steeds vaker zullen zien dat retailers gaan investeren in verkoopondersteunende technologie. Hiermee zijn zij in staat om nog beter te profiteren van de verkoopkansen."    

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.