Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Drie tips om succesvolle e-commerce zaken te doen met China

10 november 2016 - Morgen is het Single’s Day in China. Het grootste online shopping festival ter wereld en de dag waarop het Chinese internet ontploft.

Steeds meer Chinese consumenten zijn geïnteresseerd in Westerse producten, en het aantal cross-border aankopen tijdens Single’s Day neemt ieder jaar toe. Hoe kunnen Nederlandse merken hier een graantje van meepikken?  

Gemiste kans
Vaak denkt men dat Chinese consumenten alleen geïnteresseerd zijn in babymelkpoeder uit Nederland. Maar inmiddels richt de alsmaar groeiende Chinese middenklasse haar pijlen op diverse andere productcategorieën. Veel Nederlandse merken spelen daar nog niet genoeg op in. "En dat is een gemiste kans," volgens Daphne Tuijn van WebshopinChina.  

Populaire producten
Ook tijdens Single’s Day zijn er een aantal productcategorieën populair als het gaat om overseas aankopen, waaronder: mode, cosmetica, persoonlijke verzorging, huishoudelijke apparaten en food & beverages. Tuijn spoort Nederlandse merken in deze categorieën dan ook aan om China eens een serieuze kans te geven. Bedrijven die de Chinese droom achterna willen gaan moeten echter wel rekening houden met een aantal zaken. "In China werkt het nu eenmaal anders dan in het thuisland," aldus Tuijn.

Drie tips
Nieuwkomers op de Chinese markt geeft ze graag een aantal tips mee:

1.       Doe uw huiswerk. Investeer voorafgaand aan de stap naar China in marktonderzoek zodat u beter kunt bepalen wie uw doelgroep is en met welk productaanbod u het beste kunt starten.

2.       Denk goed na over uw prijsstrategie. Chinezen zijn gevoelig voor hoge kortingen en tijdens Single’s Day kunnen prijzen tot wel 50 procent of meer zakken, maar dit is zeker geen lange termijn strategie. Chinese consumenten zijn juist vaak op zoek naar kwalitatief hoge producten en zijn bereid daar een goede prijs voor te betalen.

3.       Heb een lange adem en investeer in marketing. Tuijn adviseert om minimaal een jaar uit te trekken om break-even te draaien. Chinezen zijn van nature wantrouwig en het kost nou eenmaal veel tijd en inspanning om hun harten te veroveren.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.