Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
31 oktober 2016
 

Zeven zaken waar u aan moet denken bij het starten van een webshop

 
 

Online verkoop is de afgelopen jaren explosief gestegen. Mensen gaan minder vaak naar fysieke winkels, maar bestellen meer en meer producten online en laten deze thuis bezorgen.

Ondanks dat er een aantal grote webwinkels zijn met een groot assortiment, komen er ook nog steeds veel nieuwe webshops bij. Deze richten zich voornamelijk op nichemarkten. Wilt u ook een webshop gaan starten? Koen de Wit van GoSpaces geeft u graag tips over zaken waar u aan moet denken.
 
Bedrijfsnaam, logo en eventueel slogan
De Wit beschrijft hoe vrij u bent bij het kiezen van een bedrijfsnaam: "Er zijn verschillende opties wanneer het om een bedrijfsnaam gaat. Zo kunt u kiezen voor een bedrijfsnaam met uw eigen naam erin verwerkt of waaruit de branche blijkt, en die duidelijk weergeeft waar het bedrijf voor staat. Steeds populairder zijn echter creatieve namen, die dit allemaal niet hebben maar wel opvallen  en gemakkelijk te onthouden zijn." Hij voegt daaraan toe dat zowel bedrijfsnaam, als logo en eventueel een slogan bij de doelgroep moeten passen, waarbij uiteraard woord- en kleurkeuze van groot belang zijn.
 
Passende en pakkende domeinnaam
Volgens De Wit moet bij het bedenken van een bedrijfsnaam ook direct worden nagedacht hoe deze vertaald kan worden naar een domeinnaam. "Een hele lange bedrijfsnaam is moeilijk te onthouden en zorgt voor typefouten als mensen de webshop willen bezoeken. Is er eventueel een afkorting mogelijk? Marketingtechnisch is het daarnaast voor de vindbaarheid door zoekmachines goed als uit de domeinnaam blijkt om welke producten het gaat. Checken of een domeinnaam nog beschikbaar is? Dat doet u via SIDN.nl"
 
Een goede werkplek
Als startend bedrijf is er vaak nog niet voldoende geld om een bedrijfsruimte te huren, en dat is in het begin meestal ook nog helemaal niet nodig. Volgens De Wit is het geen geheim dat een goede werkplek echter wel belangrijk is, omdat dit bijdraagt aan efficiënt en effectief werken. "Veel mensen starten vanuit huis, waar in de meeste gevallen wel een werkplek te maken is. Waar wie deze mogelijkheid niet heeft of liever buitenshuis werkt omdat anders privé en werk te veel door elkaar lopen, is een gratis flexplek een optie. Deze zijn te vinden in de grote steden."
 
Marketing om de webshop bekendheid te geven
Nederlanders zijn dol op korting, en het geven van korting is dus altijd een goede manier om bekendheid te creëren. Bij een webshop is dit mogelijk met kortingscodes, die steeds meer gebruikt worden. Zo heeft intussen ruimt 75 procent van de Nederlanders al wel eens een kortingscode gebruikt, schaft meer dan de helft van de mensen meer aan om een kortingscode in te kunnen wisselen en breekt ongeveer 30 procent een online aankoopproces af als er geen kortingscode ingevuld kan worden. Raken consumenten zo gewend aan korting dat bedrijven omzet mislopen of te maken krijgen met een afnemende verkoop? Volgens Wit is dit niet snel het geval:  "Kortingsacties lijken een manier om eenmalig de aandacht te trekken van een klant, maar intussen is al gebleken dat dit niet zo is. Ze creëren niet alleen extra aandacht, maar zorgen ook juist voor extra omzet en herhaalaankopen. Door kortingscodes krijgt u juist meer traffic en hogere aankoopbedragen." Daarnaast is volgens hem natuurlijk marketing mogelijk door bijvoorbeeld e-mails, content op de website, affiliates en social media.
 
 
 Goed werkende en overzichtelijke website
En dat brengt ons volgens De Wit bij een van de belangrijkste punten: de webshop zelf natuurlijk. "Bij een rommelig of onoverzichtelijk uitziende webshop haken potentiële klanten haken snel af, zeker niet als de site ook nog eens niet naar behoren functioneert. Zorg dat de producten goed gepresenteerd worden, van duidelijke informatie voorzien, en eenvoudig en veilig afgerekend kunnen worden. Aangezien de bouw van een webshop misschien een grote investering voor een startende ondernemer is, bestaat ook de mogelijkheid deze te ‘huren’. Geen hoge opstartkosten maar een vast bedrag per maand. Zo kunt u eerst proefdraaien en omzet maken, en vervolgens met de winst een eigen webshop laten maken."
 
Voorwaarden zoals privacy- en teruggavebeleid
Klanten die online aankopen doen vinden het volgens De Wit belangrijk om te weten dat hun gegevens beschermd zijn, en dat ze bepaalde rechten hebben. "In een privacybeleid staat beschreven wat u doet met de klantgegevens, dat u deze niet deelt met anderen en dat de privacy dus is gewaarborgd." Daarnaast geeft het consumenten volgens Koen de Wit vertrouwen om te weten dat ze producten die niet bevallen probleemloos kunnen terugsturen, en vervolgens hun geld zullen terugkrijgen. Klanten zoeken deze informatie bij de eerste aankoop vaak op. U zult minder vragen krijgen als de informatie duidelijk vermeld staat op de website.
 
Mogelijke besparingen
Bij het starten van een webshop zijn er vaak al investeringen gedaan, terwijl de inkomsten nog moeten volgen. Zaak dus volgens De Wit om vanaf de eerste dag zoveel mogelijk proberen te besparen, bijvoorbeeld door meerdere offertes op te vragen, goed prijsvergelijk en gezamenlijke inkoop. "Bij veel producten of diensten kan extra korting verkregen worden naarmate meer afgenomen wordt. Dit is lastig als startende ondernemer, maar er zijn initiatieven waarin ondernemers uit de regio of branche de krachten bundelen. Voorbeelden waarop kan worden bespaard door inkoopvoordeel? Denk maar eens aan verpakkingsmateriaal, drukwerk van brochures en bedrijfskleding, maar ook kantoorartikelen, verzendkosten, energie en telefonie."
Sommige startende ondernemers hebben niet goed nagedacht over bepaalde dingen of pakken zaken niet handig aan waardoor ze alweer snel moeten stoppen. Doe uw voordeel met deze tips en vergroot de kans op het ontwikkelen van een succesvolle webshop.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Wat is een AOV en voor wie is het?
Onder een AOV verstaat men een arbeidsongeschiktheidsverzekering
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken