Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vijf tips om meer uit een CRM systeem te halen

13 oktober 2016 - Een bedrijf kan eigenlijk niet zonder CRM, of het nu gaat om een eenmanszaak of een bedrijf met honderden medewerkers. Een CRM bestaat in essentie voor de klant, hiermee is het immers mogelijk het contact met potentiële en bestaande klanten zo efficiënt mogelijk te onderhouden.

Oorspronkelijk is het een databank met daarin alle relevante informatie over klanten en prospects, maar de mogelijkheden zijn intussen al veel uitgebreider. Zo kunnen marketing, klantenservice en sales geïntegreerd en geautomatiseerd worden, kan er klantendata mee geanalyseerd worden en is het handig voor communicatie met andere derde partijen. Een CRM kan zorgen voor meer klanttevredenheid, meer loyaliteit en uiteindelijk meer omzet. Joost Bakker van Zakelijke Software legt uit hoe u een CRM optimaal kunt benutten.
 
Een centrale plaats voor documenten en salesmateriaal
Salesmedewerkers hebben vaak dezelfde documenten en hetzelfde salesmateriaal nodig. Volgens Bakker heeft het meerdere voordelen deze in een CRM beschikbaar te stellen. "Hoe vaak komt het niet nog voor dat een offerte of brief per ongeluk op een brief met een verouderd sjabloon worden gedrukt? In een CRM kunt u altijd alleen de nieuwste versie van documenten en brochures plaatsen, zodat iedereen deze kan gebruiken. Ook wordt voorkomen dat mensen zelf het wiel gaan uitvinden met bepaalde formats van brieven, terwijl deze allang beschikbaar zijn."
 
Houd de manager op de hoogte
 Volgens Bakker kan een CRM ook goed voor de verticale communicatie in een organisatie gebruikt worden. "Een verkoper hoort met klanten bezig te zijn, en niet te veel met zijn manager. Natuurlijk is het goed regelmatig elkaar bij te praten en te sparren over bepaalde issues, maar basisinformatie over de verkopen en informatie om eventueel bij te sturen kan een manager prima uit een CRM halen."
 
Verkoopprocessen monitoren
Bakker benoemt dat een CRM altijd kan helpen bij het inzichtelijk maken en houden van een verkoopproces, zelfs in het geval van zzp’ers. "Vaak bestaat een offertetraject of project uit verschillende fases of stappen. Door deze in een CRM te verwerken kan er gemonitord worden hoe het verloop van de stappen is."
 
Een CRM motiveert salesmensen
Bakker legt vervolgens uit hoe een CRM als motivatie kan dienen voor salesmedewerkers. "Hun werk is in te spelen op openingen bij prospects en omzet bij bestaande klanten te verhogen. Hiervoor moeten resultaten altijd up-to-date zijn, zodat realtime gemonitord kan worden waar mogelijkheden liggen en verbeteringen mogelijk zijn."  
 
Een oogje op iedere klant houden
Met een CRM kan overzichtelijk klantendata op ieder gewenst niveau geanalyseerd worden. Zo kan volgens Bakker iedere klant goed begeleid worden, in welke levensfase zich deze ook bevindt. Salesmedewerkers hebben volgens hem zo altijd inzicht in de klantwaarde en potentie en zien direct wat de beste acties zijn voor up- en cross selling.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.