Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 augustus 2016
 

De vijf nieuwste trends binnen bedrijfssoftware

 
 

De digitale wereld verandert snel en er is geen weg meer terug. Als direct gevolg van de huidige economische behoeften en nieuwe technologische ontwikkelingen, heeft het bedrijfsleven een aantal fundamentele veranderingen ondergaan.

Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker om deze ontwikkelingen op de voet te volgen, omdat producten en diensten hierop aangepast moeten worden. Nieuwe integratie mogelijkheden binnen bedrijfsmanagement software bieden een uitkomst. Hiermee blijven bedrijven aan de eisen van de markt voldoen. Henk Jan Kosse, eigenaar van Software Vergelijken presenteert vijf nieuwe trends op het gebied van bedrijfssoftware die bedrijven helpen groeien of slimmer laten werken.
 
Trend 1: Nieuwe mobiele applicaties
Binnen de bedrijfssoftware worden steeds meer apps ontwikkeld om het zakendoen eenvoudiger, sneller en inzichtelijker te maken. Er zijn bijvoorbeeld applicaties voor boekhoud software, waardoor bedrijven overal en altijd inzicht hebben in de financiële status van de organisatie. Met een zogenaamde meekijkfunctie is tevens een  accountant of boekhouder op de hoogte van de meest recente financiële stand van zaken. Ook is er nu een Human Resource self service app. Hiermee kunnen organisaties personeelsinformatie op één plek verzamelen. Met deze app kunnen medewerkers een salarisstrook inzien, zich ziek melden of een dag vrijvragen.
 
Trend 2: Software op een smartwatch
Naast het online bijhouden van bedrijfsprocessen met software op desktop, smartphone of tablet kan dat nu ook op een smartwatch. Zo kunnen ondernemers en medewerkers bijvoorbeeld met een urenregistratie app op een smartwatch automatisch uren bijhouden. Een smartwatch is namelijk context-aware. Dit betekent dat de smartwatch op basis van coördinaten de locatie aan een klant in het boekhoudprogramma matcht. Wanneer degene op locatie aankomt, ontvangt hij of zij automatisch een notificatie dat er is ingecheckt. Als degene weer vertrekt, krijgt hij of zij vervolgens ook weer een notificatie dat er is uitgecheckt. Heel handig om zo de uren precies bij te houden. En als een bedrijf op basis van uurtje-factuurtje werkt, kunnen de uren vervolgens meteen worden gefactureerd.
 
Trend 3: Scan en herken
Veel boekhoudprogramma’s hebben nu ook een scan en herken functie. Dit houdt in dat het boekhoudprogramma de tekst op facturen en bonnen automatisch herkent en in de vorm van een boekingsvoorstel voorlegt aan de financiële administratie. Het enige wat deze hoeft te doen, is het boekingsvoorstel controleren. Vervolgens koppelt het boekhoudpakket de factuur aan de juiste mutatie. Het voordeel aan deze functie is dat facturen eenvoudig kunnen worden geupload en realtime worden verwerkt. Een stap verder dan scan en herken is het elektronisch factureren (ook wel e-factureren genoemd). Dit kan met een boekhoudprogramma die Universal Business Language (UBL) ondersteunt. Deze functie schiet facturen direct als boekingsvoorstel in het boekhoudprogramma van de klant. Oftewel, de leverancier plaatst facturen rechtstreeks in de boekhouding van een klant. Het voordeel hiervan is dat bedrijven facturen niet meer per post of mail versturen. Daarnaast hoeft de klant facturen niet meer handmatig te verwerken. Uit onderzoek blijkt dat dit het bedrijfsleven een aanzienlijke besparing oplevert.
 
Trend 4: Sociale bedrijfssoftware
Communicatie via sociale media is voor het bedrijfsleven steeds belangrijker. Een ontwikkeling die reeds gaande is en steeds verder groeit. De eerste bedrijfssoftware die hiermee rekening houdt, is CRM (Cutomer Relationship Management) software. Zo is er nu een Social CRM. Social CRM is de integratie van een klantenrelatiemanagement systeem met de online sociale netwerken, zoals Facebook en Twitter. Het idee van deze koppeling is dat klanten niet alleen direct via de telefoon of mail contact zoeken, maar ook via Social Media. Op deze manier bereiken bedrijven niet alleen de (potentiële) klant via zijn of haar voorkeurskanaal, maar ook de gehele community waarmee degene een connectie heeft. Kortom, een sociaal CRM systeem biedt de mogelijkheid om contacten te onderhouden en managen via sociale media naast de conventionele kanalen zoals telefoon en e-mail.
 
Trend 5: Eigen virtueel kantoor
De virtuele reality bril de Oculus Rift is de nieuwste gadget in de technologische wereld. Ook het bedrijfsleven kan deze bril inzetten. Hiermee kunnen namelijk allerlei virtuele omgevingen worden gecreëerd. Zo kan een eigen virtueel kantoor worden gemaakt. Met deze bril hebben ondernemers de mogelijkheid om klanten in een 3D omgeving weer te geven. Zo hebben zij bijvoorbeeld direct inzicht in alle klantinformatie en geldstromen. Zo is het mogelijk om te controleren of de facturen op tijd verstuurd zijn en of klanten op tijd betalen. Opvallende ontwikkelingen kunnen hiermee anders in beeld worden gebracht, zodat ze er meer uitspringen en opvallen. Zo vallen wanbetalers eerder op, zodat bedrijven hier sneller naar kunnen handelen. Een eigen virtueel kantoor geeft dus een beter inzicht in de bedrijfsgegevens door middel van een veelzijdige interactie met het systeem.
 
Meer innovaties
"Door de digitalisering ontstaan er steeds meer innovaties op het gebied van gadgets, bedrijfssoftware en de integratie van beide. Smartwatches en virtual reality brillen zijn hier een voorbeeld van," aldus Kosse. "Dit klinkt misschien nog als toekomstmuziek, maar de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Wellicht is het in de toekomst mogelijk om zelfs een virtuele accountant te hebben. Wie weet!"

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Smartwatch kopen  |   | 
14-03-2017
 | 
16:25 uur
Heb zelf ook een smartwatch. De software functioneert prima!
DeSmartwatchStore  |   | 
10-08-2020
 | 
20:15 uur
Software is inderdaad geen enkel probleem op wearables en smartwatches

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Gegarandeerd meer klanten, dat is een stevige uitspraak! Na het lezen van dit boek weet je dat het kan. Ontdek hoe je jezelf op de kaart zet en met no budgetmarketing razendsnel groeit.
Lees verderMeer boeken