Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 juli 2016
 

Lease-auto niet populair bij ondernemers

 
 

Ondernemers gebruiken nauwelijks leaseauto’s. Dat blijkt uit een onderzoek van Tom, uitgevoerd door Maurice de Hond. Slechts zeven procent van de ondernemers geeft aan in een leaseauto te rijden. De meeste ondernemers rijden zakelijk in hun privéauto (59 procent).

Op de tweede plaats staat de bedrijfsauto, waarbij de auto eigendom is van de onderneming (negentien procent).
 
Vervoermiddel
Voor de meeste ondernemers is een personenauto het belangrijkste vervoermiddel voor hun werk (62 procent). Gevolgd door de fiets met twaalf procent, een bestelwagen (tien procent) en de trein (vier procent). Oudere ondernemers en ondernemers die medewerkers in dienst hebben, reizen vaker met de auto dan jonge ondernemers en zzp’ers. Bij de laatste twee groepen is de fiets en de trein relatief populair. Van de ondernemers tot 35 jaar gebruikt 28 procent de fiets of de trein. Onder zzp’ers is dat twintig procent.
 
Brandstof en duurzaamheid
Duurzame auto’s zijn vooral in trek bij ondernemers die leasen. Van hen rijdt 23 procent een elektrische of hybride auto. Bij ondernemers met een bedrijfsauto is dat twaalf procent. Terwijl slechts drie procent van de ondernemers die hun privéauto gebruiken, een elektrische of hybride auto rijdt. Martin Schuurman, de ondernemer achter Tom: "Elektrisch rijden wordt langzamerhand aantrekkelijker, maar vooral bij ondernemers die hun eigen auto kopen, winnen de lagere kilometerkosten het nog niet van de hogere aanschafkosten."
Diesel is de belangrijkste brandstof voor ondernemers met een bedrijfsauto (53 procent). Onder leaserijders (33 procent) en privérijders (23 procent) geldt dat veel minder. Voor hen is benzine de belangrijkste brandstof.
 
Afrekenen
Van alle ondernemers gebruikt inmiddels zestien procent een tankpas. Al wordt een pinpas of creditcard nog altijd het meest gebruikt (67 procent). Opvallend is het beperkte gebruik van tankpassen onder ondernemers die hun privéauto gebruiken voor hun werk. Van de privérijders gebruikt slechts negen procent een tankpas. Bijna twee derde van hen betaalt de brandstof privé en declareert de zakelijk gereden kilometers bij het eigen bedrijf. Schuurman: "Ze weten nog niet dat zij met een tankpas de btw over de brandstof kunnen terugvorderen, dankzij een speciale fiscale regeling." Klik hier voor een uitleg.
 
Opmars
"Het aantal ondernemers dat een tankpas gebruikt, kan de komende tien jaar nog verdrievoudigen", concludeert Schuurman, "ook door de toenemende fiscale eisen die het gebruik van kassabonnetjes in bedrijfsadministraties moeten terugdringen." De bekendheid met een tankpas is het grootst bij ondernemers met een leaseauto of een bedrijfsauto. Toch blijkt slechts 38 procent van de ondernemers die leasen een tankpas te gebruiken, ook al wordt deze standaard meegeleverd bij operational lease. Opvallend is vooral de opmars van de tankpas bij ondernemers met een bedrijfsauto. Tien jaar geleden gebruikten ze nog nauwelijks een tankpas; nu is dat ruim een kwart.
 
Brandstofprijs
Ondernemers die onderweg stoppen bij een tankstation letten daarbij vooral op de prijs van de brandstof. Daarna komen achtereenvolgens de afstand, de aanwezigheid van een parkeerplaats, en of men er eerder is geweest. Het minst belangrijk worden gevonden: een werk- of vergadermogelijkheid, of e-laden mogelijk is, en of men er kan overnachten.
 
Parkeren
Niet meer dan achttien procent van de ondernemers maakt gebruik van een parkeer-app. Opvallend genoeg neemt het gebruik toe naarmate de ondernemer ouder is. Van de jonge ondernemers tot 35 jaar gebruikt twaalf procent een parkeer-app; boven de 55 jaar is dat 21 procent. Ook onder hoger opgeleide ondernemers en ondernemers met vijf of meer medewerkers ligt het gebruik duidelijk hoger (beide 24 procent).

 
Doorsturen »  5 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter zzp-boekhouder  |   | 
15-07-2016
 | 
09:18 uur
Een goedkope manier om een auto wel op de zaak te zetten is door een youngtimer te kopen. Heb je als ZZPíer een privť-auto van 15 jaar oud, dan hoeft u maar 35% van de dagwaarde bij te tellen. Dus niet over de (oude) officiŽle aankoopprijs, maar over de veel lagere dagwaarde.
U kunt dan alle kosten benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekeringen als kosten zakelijk aftrekken.
Tip: zorg wel voor een officieel taxatierapport om problemen met de Belastingdienst te voorkomen.
peter zzp-boekhouder  |   | 
15-07-2016
 | 
09:18 uur
Een goedkope manier om een auto wel op de zaak te zetten is door een youngtimer te kopen. Heb je als ZZPíer een privť-auto van 15 jaar oud, dan hoeft u maar 35% van de dagwaarde bij te tellen. Dus niet over de (oude) officiŽle aankoopprijs, maar over de veel lagere dagwaarde.
U kunt dan alle kosten benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekeringen als kosten zakelijk aftrekken.
Tip: zorg wel voor een officieel taxatierapport om problemen met de Belastingdienst te voorkomen.
Peter Weeskens  |   | 
11-10-2016
 | 
14:10 uur
Ik ben het eens met Peter. De voordelen van een youngtimer leasen kunnen als ondernemer erg interessant zijn. Zeker als je kijkt naar de bijtelling.
aad  |   | 
11-11-2016
 | 
17:18 uur
Bedankt voor de tips.
Ludo  |   | 
21-11-2019
 | 
17:46 uur
De leasemarkt is aan het veranderen. Ook ondernemers hebben het leasen ontdekt. Het percentage ligt nu rond de 15% volgens Athlon. Toch is het niet hoog. Het heeft ook te maken over onwetendheid over autolease dat ondernemers terughoudend zijn.
Maar young timer is altijd goedkoper dan nieuw.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Voeding voor de concentratie
B-vitamines (B1, B3, B6, B8, foliumzuur en B12) en vitamine C zijn goed voor de leerprestatie, de concentratie en spelen een rol bij het geheugen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Internetondernemers kunnen niet meer zonder goede hosting
Het belang van een goede hosting voor een internetondnemer
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken