Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 juni 2016
 

Werknemers met passie maken het verschil

 
 

Organisaties kunnen succesvol de bevlogenheid en prestaties van medewerkers duurzaam vergroten door hierop gerichte interventies aan te bieden. Dat concludeert arbeids- en organisatiepsycholoog en directeur research Schouten & Nelissen Jessica van Wingerden in haar proefschrift.

Ondanks de digitalisering en robotisering maken bevlogen medewerkers die vanuit passie en energie werken het verschil in organisaties. Bevlogen medewerkers onderscheiden zich van hun niet bevlogen collega's door goede kwaliteit van dienstverlening, hoge productiviteit en innovativiteit. Daarbij leidt bevlogenheid niet alleen tot goede prestaties, maar ook tot organisatiebetrokkenheid en klantloyaliteit. Van Wingerden promoveert donderdag 16 juni 2016 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
 
Bevlogenheid op de agenda
Door de jaren heen is er in de wetenschap en bij organisaties steeds meer interesse ontstaan voor bevlogenheid en prestaties. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat deze medewerkers vergeleken met niet bevlogen collega's innovatiever, productiever en gezonder zijn en een hogere kwaliteit van dienstverlening leveren. Daarbij leidt bevlogenheid niet alleen tot goede prestaties maar ook tot organisatiebetrokkenheid en klantloyaliteit. Kortom, bevlogenheid is een randvoorwaarde voor het succes van organisaties.
 
Job Demands-Resources theorie
Bevlogenheid ontstaat uit de optimale balans tussen wat energie vraagt (job demands) en wat energie geeft (resources). Een belangrijke en veelgebruikte theorie die kan helpen om de voorspellers en uitkomsten van bevlogenheid te begrijpen is de Job Demands-Resources (JD-R) theorie (Bakker & Demerouti, 2014). De JD-R theorie veronderstelt dat positieve organisatie interventies die gericht zijn op het optimaliseren van taakeisen en hulpbronnen kunnen leiden tot een toename van bevlogenheid en prestaties. Ondanks dat hiervoor voldoende theoretische argumenten zijn, was empirisch bewijs voor het vergroten van bevlogenheid en verbeteren van prestaties door interventies tot nu toe schaars. Van Wingerden heeft in haar dissertatie aangetoond dat bevlogenheid en prestaties duurzaam kunnen worden verbeterd door JD-R interventies.
 
Werken aan bevlogenheid
Bevlogen aan het werk zijn is niet vanzelfsprekend. Zowel het management als medewerkers zelf kunnen hun bevlogenheid positief beïnvloeden door te werken aan deze balans. Leidinggevenden kunnen zorgen voor realistische taakeisen, ontwikkelmogelijkheden en uitdagingen in het werk. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld proactief feedback vragen aan klanten of de leidinggevende vragen naar mogelijkheden om mee te werken aan projecten waar zij interesse in hebben.
 
Duurzaam effect
Van Wingerden toetste Job Demands-Resources interventies (trainingen) gericht op het vergroten van persoonlijke energiebronnen, het optimaliseren van de balans tussen job demands en resources in het werk (job crafting) en de combinatie van beiden. Zij deed haar onderzoek vooral onder professionals in het onderwijs en de zorg. De effecten blijken het sterkst (zowel een toename van bevlogenheid als prestaties van medewerkers) bij de gecombineerde interventie. Ook blijken de effecten van de interventie gericht op het optimaliseren van de balans tussen job demands en resources in het werk (job crafting) zowel kort na afloop significant, als ook een jaar later. Daarmee blijkt dat de effecten duurzaam zijn en dat werken aan bevlogenheid in organisaties door de inzet van interventies loont.

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
peter zzp-boekhouder  |   | 
16-06-2016
 | 
14:25 uur
Bevolgen medewerkers worden weleens afgeremd door logge organisatiestructuren. De samenleving verandert, bij veel bedrijven is nog een oude hiŽrarchische structuur. Er is behoefte aan een nieuwe manier van manager, maar dan dient de oude top wel los te latenÖ.
Ricardo Semler, CEO van Semler & Company (Semco) in BraziliŽ laat in zijn bedrijf het management Ėop paier tenminste- weg. Ik weet niet of zijn bedrijf de de slimste en/of beste mensen aanneemt, het zijn wel vaak de flexibelste en mensen die aardig kunnen samenwerken. Boze tongen beweren -by the way - dat door het weglaten van een management op papier er wel interne controle is, de vraag is hoe dat uitpakt..
Pieter  |   | 
27-06-2016
 | 
13:27 uur
Bedrijven die mee gaan met de tijd zullen dit het meest merken. Passie zit meer in je eigen handelingen en als je eigen handelingen minder gevraagd wordt dan haal je de passie eruit.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken