Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 mei 2016
 

Kies het juiste kleurprofiel voor uw horecazaak

 
 

Van de talrijke elementen die een restaurantbeleving beïnvloeden, wordt de impact van kleurgebruik in het interieur van de eetruimte nog wel eens onderschat. De mens is visueel ingesteld; kleuren hebben een direct effect op de psychologische gemoedstoestand en het gedrag van de mens.

Om het effect van kleurgebruik in horecagelegenheden te meten en om na te gaan hoe bezoekers op verschillende kleuren reageren, gebruikte Tork -onderdeel van SCA- een technologie die hersengolven analyseert, met als doel over de juiste tafelaankleding en sfeer te kunnen adviseren. Uit dat experiment blijkt dat kleuren de mogelijkheid hebben om verschillende terugkerende psychologische patronen in gedrag en emoties te veroorzaken, op basis waarvan diverse kleurprofielen voor in de horeca konden worden geïdentificeerd.

Kleurexperiment
Om na te gaan hoe kleuren in staat zijn een restaurantbeleving te beïnvloeden, zette Tork een experiment op met gebruik van de nieuwste technologie. Deelnemers werden voorzien van headsets die in staat zijn hersengolven te registreren. De deelnemers werden vervolgens in acht verschillende ruimtes geplaatst, die allemaal van een verschillende kleur waren voorzien. Elke setting was uitgerust met decoratie in dezelfde kleurtinten als de ruimte zelf: van muren en vloer tot meubels en tafelaankleding. Tijdens ieder experiment werd aan de deelnemers gevraagd om een drankje en een macaron te nuttigen - telkens in dezelfde kleur als de omgeving. Voor elke setting werd de hersenactiviteit en hartslag geregistreerd en werd een vragenlijst ingevuld om de reacties van de proefpersonen te verzamelen.

Kleur beïnvloedt ruimteperceptie
De analyse toont aan dat de verschillende kleuren duidelijke, terugkerende psychische patronen veroorzaken, wat betreft stemming en emoties. Daarnaast blijkt dat de diverse kleuren een cognitieve link tot stand brengen met verschillende soorten maaltijden en restaurantbelevingen: van een romantische date tot een formele zakenlunch. Op basis van alle data en bevindingen konden aan de hand van de diverse horecasettings specifieke kleurprofielen worden geïdentificeerd.

Gekleurde uitkomsten
Uitkomsten die relevant zijn voor de sector:

- Meditatief groen
Groen heeft een herstellend en verkwikkend effect en is een kleur die goed zou passen bij de lunch of tijdens een koffiepauze met mensen die je goed kent.
- Luxueus zwart
Een verfijnd diner of een avondje uit worden geassocieerd met zwart. Daarentegen is de kleur minder geschikt voor zakelijke settings.
- Rustig bruin
Het onderzoek toont aan dat bruin een gepaste kleur is voor traditionele horecazaken. Bovendien is het een neutrale kleur die gemakkelijk combineert met andere kleuren.
- De kleurprofielen voor oranje, geel, rood, blauw en wit vindt u hier: http://bit.ly/1QMJYjy.

Slim werken met kleur
"Kleuren maken het leven rijker en dat geldt ook voor uw restaurantinterieur. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kleur van uw tafelaankleding?" zegt Renée Remijnse, marketing manager bij Tork. " Door slim met kleur te werken kunt u vaak meer bereiken dan het gebruik van ingewikkelde, en tijdrovende vouwwijzen."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken