Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 april 2016
 

Winkelimago stijgt ondanks kaalslag retail

 
 

Terwijl de sanering onder winkels hardnekkig voortzet, beleven de grootste retailmerken qua imago hoogtijdagen. Online warenhuis bol.com spant daarin wederom de kroon. Ook fysieke winkelketens laten een positieve ontwikkeling zien, blijkt uit het nieuwe Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Jaarlijks wordt onder 1.500 mensen de reputatie gemeten van de 100 grootste retailmerken van Nederland. Opvallend is dat failliet verklaarde retailketens, zoals Aktiesport, Scapino en Perry, zelfs stijgen in merkkracht. 
Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek:
 

  • bol.com blijft sterkste merk in winkeliersland; Kruidvat en HEMA nieuwe achtervolgers
  • Albert Heijn, de nummer twee van 2015, zakt naar vierde plaats
  • Coolblue is de sterkste stijger; het merk Mandemakers Keukens daalt het hardst
  • Lidl biedt de beste prijs/kwaliteit volgens de Nederlandse consument
  • HEMA is de sympathiekste winkelketen
Top-tiensterkste retailmerken van Nederland in 2016 (+ positie in 2015)

 
  • (1) bol.com
  • (3) Kruidvat
  • (4) HEMA
  • (2) Albert Heijn
  • (6) Action
  • (5) IKEA
  • (7) Lidl
  • (8) Blokker
  • (9) GAMMA
  • (10) Jumbo
  • Coolblue grootste stijger
    In tegenstelling tot de negatieve berichtgeving in de afgelopen maanden, stijgt de merkkracht van failliet verklaarde retailketens, zoals Aktiesport, Scapino en Perry. "Ook merknamen zoals V&D en Schoenenreus zijn, ondanks de imagobeschadiging door het faillissement, nog steeds miljoenen euro’s waard. Een faillissement hoeft niet persé desastreuze gevolgen te hebben voor het merk," zegt merkadviseur Hendrik Beerda. "In tegendeel zelfs, wanneer een winkel uit het straatbeeld verdwijnt, kan het in veel gevallen online doorstarten. Een overnemende partij kan de gratis publiciteit rond een faillissement daarbij goed gebruiken als vliegende start.":
     
    Groei
    Gemiddeld zijn retailmerken in de periode 2015-2016 met twee procent in kracht gestegen. De negen online formules die tot de 100 grootste retailers van Nederland behoren, groeiden met vier procent. "Hoewel de een na de andere winkel op de fles gaat, heb ik goede hoop voor de winkels die deze moeilijke periode overleven. Retailers beseffen als geen ander hoe belangrijk een goede naam is voor de omzetontwikkeling. En gelukkig wordt hier op verschillende manieren nog steeds volop in geïnvesteerd," aldus Beerda. 
     "Coolblue is een goed voorbeeld. De in januari 2015 gestarte massamediale campagne heeft ervoor gezorgd dat Coolblue van alle winkels momenteel de sterkste merkgroei doormaakt," verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. "Ook de waardering voor Coolblue en de binding ontwikkelen zich zeer positief. En nu er ook fyeke Coolblue-winkels worden geopend, ben ik erg benieuwd hoe dit in de toekomst het imago beïnvloedt."
     
    Stijgers in merkkracht 2015-2016 (absolute merkkracht)
     
  • Coolblue
  • D.I.O.
  • MS Mode
  • Primark
  • Jumbo
  • Zeeman
  • Beter Horen
  • Schoonenberg Hoorcomfort
  • FonQ.nl
  • MultiVlaai
  • Mandemakers daalt hardst
    Voor de gemiddelde Nederlander is de positie van keukenwinkelketen Mandemakers het sterkst gedaald. Het merk verloor vooral aan bekendheid. Ook PLUS en Expert maken een flinke dip in merkkracht door. Bij beide merken is het imago in een jaar tijd een stuk fletser geworden, in vergelijking met de concurrentie. Opmerkelijk is dat in de ranglijst van dalers ook online retailers voorkomen. Het is dus niet alleen rozengeur en maneschijn in dit marktsegment. Conrad is de sterkst dalende webwinkel. Terwijl sommige andere online retailers in het afgelopen hun bereik vergrootten met mediacampagnes, nam de zichtbaarheid van Conrad juist af.
     
    Dalers merkkracht 2015-2016 (absolute merkkracht)
     
  • Mandemakers Keukens
  • PLUS
  • Expert
  • Conrad
  • ICI PARIS XL
  • Leen Bakker
  • EMTÉ
  • Formido
  • Albert Heijn
  • Welkoop
  • Lidl biedt de beste prijs/kwaliteit
    Van de achttien functionele imagofactoren waarop alle winkelformules zijn onderzocht, blijkt de prijs/kwaliteitverhouding de belangrijkste te zijn voor de opbouw van een sterk retailmerk. Aantrekkelijke aanbiedingen, vriendelijk personeel, bereikbaarheid, sfeer en afwisseling zijn de andere succesfactoren. Op de belangrijkste factor, prijs/kwaliteitverhouding, heeft Lidl het beste imago. Het Nederlandse icoonmerk bol.com valt met een elfde plaats net buiten de top-tien van best geprijsde retailers.
     
    Top-tien beste prijs/kwaliteitverhouding (onder bekenden van de merken)
     
  • Lidl
  • Action
  • HEMA
  • IKEA
  • Kruidvat
  • ALDI
  • Zeeman
  • Xenos
  • Blokker
  • C&A
  • HEMA is het sympathiekst
    Het Retail Merkenonderzoek laat zien dat sympathie het belangrijkste persoonlijkheidskenmerk is van een succesvolle winkelformule. Ook op deze sympathiefactor scoort bol.com niet op de eerste plaats, maar op plaats acht. Het sympathiekste retailmerk van Nederland is HEMA, gevolgd door IKEA en Bruna. 

    Top-tien sympathiekste retailers (onder bekenden van de merken)
     
  • HEMA
  • IKEA
  • Bruna
  • Etos
  • Blokker
  • Kruidvat
  • Albert Heijn
  • bol.com
  • Jumbo
  • Xenos
  • Top-drie groeiverwachting gelijk aan 2015
    Net als vorig jaar scoort bol.com niet alleen het best op merkkracht maar ook op groeiverwachting. Van bol.com verwacht de gemiddelde consument de sterkste groei van het klantenbestand. Ook de andere twee merken in de groei-top-3 namen deze positie in 2015 in: Action op plaats twee en Lidl op drie. Een uitzonderlijk grote stap in groeiverwachting maakt Coolblue. In slechts een jaar tijd stijgt het merk van plaats zestien naar de negende plaats. 
     
    Top-tien van retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2016 (+ positie in 2015) 
     
  • (1) bol.com
  • (2) Action
  • (3) Lidl
  • (5) Primark
  • (4) IKEA
  • (8) Jumbo
  • (6) Kruidvat
  • (13) Albert Heijn
  • (16) Coolblue
  • (10) ALDI
  • Onderzoek onder 1.532 respondenten
    Voor het onderzoek zijn 1.532 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (zestien factoren), prestatie (achttien factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

     
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Internetondernemers kunnen niet meer zonder goede hosting
    Het belang van een goede hosting voor een internetondnemer
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Voeding voor de concentratie
    B-vitamines (B1, B3, B6, B8, foliumzuur en B12) en vitamine C zijn goed voor de leerprestatie, de concentratie en spelen een rol bij het geheugen.
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
    Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
    Lees verderMeer boeken