Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 maart 2016
 

Ruim helft 55-plussers verwacht komende twee jaar meer online te winkelen

 
 

55 procent van de Nederlandse consumenten boven 55 jaar verwacht dat hun koopgedrag de komende twee jaar steeds meer zal verschuiven naar online. In de afgelopen twee jaar is al een toename te zien in het online aanschaffen van onder andere elektronica en reizen.

Dagelijkse boodschappen worden door de oudere doelgroep nog maar zelden aangeschaft via online kanalen. Dit blijkt uit onderzoek van Webloyalty, uitgevoerd door GfK, onder 800 consumenten van 55 jaar of ouder. In het onderzoek naar winkelgedrag is ook een controlegroep van bijna 200 respondenten tussen de achttien en 30 jaar opgenomen.
Het onderzoek van Webloyalty laat zien dat de mening van anderen door de 55-plusser als zeer waardevol wordt ervaren: wanneer er online wordt gewinkeld, geeft 91 procent van de respondenten aan gebruik te maken van reviews. Daarnaast spelen eerdere winkelervaringen voor 80 procent een grote rol in de uiteindelijke winkelkeuze. Dit is significant belangrijker voor de 55-plussers dan voor de achttien tot 30-jarigen.

Voelen en zien
De belangrijkste reden om momenteel nog niet altijd online te shoppen, is voor 65 procent van de 55-plussers het niet kunnen voelen of zien van het product. Ook de onzekerheid over de betrouwbaarheid van een webshop (39 procent), het verplicht vooraf moeten betalen (37 procent) en het gebrek aan persoonlijk contact (34 procent) vormen belangrijke barrières voor deze generatie. Deze laatste factor is vooral opvallend, want onder de controlegroep van achttien tot 30-jarigen geeft slechts vijftien procent dit als reden om niet online te winkelen. Voor 61 procent van de jongeren vormen de verzendkosten juist één van de grootste barrières voor online shoppen. Betaalgemak blijkt voor de oudere generatie juist erg belangrijk; bijna driekwart van de respondenten geeft aan websites te vermijden die geen eenvoudig betaalproces bieden.

Laptop
Wanneer 55-plussers online winkelen, gebeurt dit het vaakst via de laptop. Slechts 25 procent geeft aan weleens via de mobiele telefoon te winkelen. Onder jongeren is dit device een stuk populairder en geeft 57 procent aan weleens via de mobiel te shoppen. Verder blijkt de oudere generatie een stuk geduldiger dan de zogenaamde millennials: de jongere doelgroep hecht significant meer waarde aan snelle bezorging.

Oudere doelgroep relevanter
"Er lijkt een trend gaande te zijn waarin online retailers zich vooral richten op de zogenaamde millennials in onze samenleving. Dat is best opmerkelijk, want door de toenemende levensverwachting en de vergijzing wordt juist de oudere doelgroep steeds relevanter, zeker ook vanuit commercieel oogpunt," zegt Guy Chiswick, Managing Director Noord-Europa bij Webloyalty. "Als speler op de e-commerce-markt willen we retailers met dit onderzoek concrete handvaten bieden om juist voor die oudere doelgroep een relevante winkelervaring te creëren die aansluit bij hun wensen en behoeften. De 55-plussers worden nog niet altijd als belangrijke doelgroep erkend door retailers. Maar het is hoog tijd dat retailers deze doelgroep beter leren kennen en hun e-commerce-strategieën hierop gaan aanpassen. Want de 55-plus-consument heeft, net zo goed als de jeugd, de toekomst."

Het volledige onderzoeksrapport ‘Silver shoppers’ is hier te downloaden. 

Webloyalty is de straat opgegaan om 55-plussers te vragen naar hun online winkelgedrag. Klik hier voor de video.   

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken