Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 maart 2016
 

Effectief gebruik van juiste wervingskanalen grootste uitdaging voor werkgevers

 
 

De juiste medewerkers aantrekken blijft één van de grootste uitdagingen van werkgevers in de ICT. Ten eerste is de concurrentie tussen bedrijven op de tech-arbeidsmarkt de afgelopen jaren een stuk groter geworden en is het daarmee moeilijker om ervaren krachten voor uw bedrijf te laten kiezen.

Daarnaast is het bereiken van high-demand kandidaten een obstakel dat veel recruitment professionals tegenkomen. Dit stelt Thomas Brons van Bonque. Het aanbod van wervingskanalen is enorm gegroeid, dusdanig dat het voor werkgevers moeilijker is om in contact te komen met de juiste kandidaat.
De mogelijkheden om kandidaten te bereiken blijven in 2016 toenemen. Waar een platform als LinkedIn een paar jaar geleden nog ondenkbaar was, is het nu voor elke werkgever een niet te missen platform geworden, om kandidaten te bereiken. Daarover heeft Bonque onderzoek gedaan en de bevindingen van dat onderzoek zijn te lezen in het ‘e-book: het vergroten van het bereik onder ICT-kandidaten’. In dit artikel legt Brons uit waarom het effectief gebruiken van wervingskanalen voor werkgevers de grootste uitdaging vormt.

"Een verhoogde vraag vanuit organisaties, maar het recruitmentproces loopt achter"
"Wat organisaties merken," vertelt Brons, "is dat de economie aantrekt. Met als gevolg dat de vraag naar ICT-kandidaten vanuit organisaties toeneemt. Het recruitmentproces loopt echter achter op de verhoogde vraag. Uit het rapport van LinkedIn, Benelux Recruiting Trends 2016, blijkt dat er op dit moment een discrepantie is te zien tussen  de vraag naar kandidaten en het recruitmentbudget bij bedrijven. Daarnaast neemt de concurrentie toe als het aankomt om het aannemen van talent.
Bedrijven moeten om aan die verhoogde vraag te voldoen allerlei kanalen inzetten om de juiste kandidaten te bereiken. Dit is voor organisaties lastig. "Deze moeilijkheden zijn alleen te overwinnen als wervingskanalen zo effectief mogelijk worden ingezet," stelt Brons.
Het effectief gebruiken van wervingskanalen, betekent namelijk dat met zo weinig mogelijk moeite kanalen optimaal worden ingezet. Daarnaast moeten werkgevers ook nog eens onderscheidend zijn in werving omdat de competitie toeneemt. En om het allemaal nog eens lastiger te maken, moeten bedrijven kunnen inspelen op de laatste trends op het gebied van werving. Dat is voor werkgevers een grote uitdaging.

"Voor ICT-kandidaten is LinkedIn niet het belangrijkste kanaal om werk te vinden"
Een andere grote uitdaging voor werkgevers is het effectief gebruiken van LinkedIn als wervingskanaal. Interessant is daarbij het whitepaper ‘De  ICT arbeidsmarkt 2015’. Hier werden ruim 75.000 ICT’ers gevraagd naar hun voorkeuren bij hun zoektocht naar een nieuwe baan. Uit dat onderzoek blijkt dat 45 procent van de ondervraagde kandidaten social media gebruikt als kanaal om een nieuwe baan te vinden. Van die 45 procent gebruikt 98 procent het liefst LinkedIn. Ondanks dat LinkedIn als social media een populair kanaal is, is het voor kandidaten niet per se het belangrijkste kanaal bij het vinden van een nieuwe baan.
Recruiters kijken echter heel anders tegen LinkedIn aan. Dit blijkt uit recent onderzoek van De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Uit dat onderzoek blijken, van de ruim 250+ recruitment professionals die voor dat onderzoek ondervraagd werden, ruim 80 procent LinkedIn als belangrijkste middel in hun wervingsstrategie te noemen. "Maar voor ICT-kandidaten is LinkedIn dus niet het belangrijkste kanaal om werk te vinden," stelt Brons. 
Recruiters hechten voor het vinden van kandidaten blijkbaar veel meer waarde aan LinkedIn dan de waarde die ICT-kandidaten hechten aan LinkedIn als middel om aan een nieuwe baan te komen. Dit verschil in beleving tussen ICT-kandidaten en organisaties die ICT-kandidaten zoeken, maakt LinkedIn een lastig kanaal om effectief te gebruiken.
LinkedIn wordt door veel organisaties gebruikt als hulpmiddel bij het sourcen. Als een tool in de zoektocht naar nieuw talent. Maar is dit nog wel een effectieve methode om topkandidaten te bereiken?
Het feit dat iedereen de beschikking heeft over een LinkedIn-account, hoeft niet te impliceren dat het bereik van organisaties op LinkedIn ook groot is. Dit maakt het effectief gebruiken van LinkedIn als wervingskanaal voor bedrijven een grote uitdaging.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken