Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
17 maart 2016
 

Auto gaat andere rol spelen in mobiliteit

 
 

Een aantal wereldwijde trends, waaronder verstedelijking, digitalisering (IOT) en de zelfrijdende auto, leidt ertoe dat de auto een andere rol gaat spelen in mobiliteit. Dit is ook van invloed op de ontwikkeling van autodeelconcepten. Dat concludeert LeasePlan in het tweede deel van het Trendreport.

Het Trendreport is gebaseerd op een groot onderzoek van LeasePlan naar de toekomst van autodelen. Daarvoor sprak de leasemaatschappij onder meer met een aantal trendwatchers in de automotive sector.
 
Multimodale oplossingen
Uit het Trend Rapport blijkt dat multimodale vervoersoplossingen de overhand zullen krijgen. Dat wil zeggen dat tegelijkertijd gebruik wordt gemaakt van verschillende vervoersvormen. Daarbij speelt het wegvervoer, waaronder deelauto’s, vooral een rol in het voor- en natransport (naar en vanaf een OV-knooppunt). Buiten de steden zal de auto een belangrijke plaats in het verkeer blijven innemen. Immers, het alternatief – de aanleg van een enorm fijnmazig netwerk van bussen en treinen in de buitengebieden – is niet realistisch.
 
Mobiliteit: verbinden en op elkaar afstemmen van vervoersmodaliteiten
"Mobiliteit zal in de toekomst draaien om het aan elkaar verbinden en op elkaar afstemmen van een palet aan vervoersmodaliteiten op basis van real time data-uitwisseling," aldus John Baekelmans, CTO van Cisco en expert op het gebied van smart cities. "Waar de experts echter over van mening verschillen is of dit tot meer of minder auto’s gaat leiden. Volgens Baekelmans leidt het tot minder auto’s. Wereldwijd komen er wekelijks ongeveer een miljoen mensen in een stad terecht. Tegen 2050 zal 70 procent van de wereldbevolking in een stedelijke omgeving wonen. Daar zal de auto veel minder dominant worden dan nu het geval is, simpelweg omdat er onvoldoende ruimte voor is.
Volgens andere experts zal de zelfrijdende auto de capaciteit van het huidige wegennet juist sterk optimaliseren. In die visie is er ruimte voor meer auto’s op de weg omdat zelfrijdende auto’s met minder afstand van elkaar kunnen rijden in een meer vloeiende stroom. Rupert Fausset, expert in Energy and Transport Forumforthefuture: "De ‘intelligente auto’ concurreert dan rechtstreeks met het OV: tijdens een autorit kan de gebruiker werken en is hij volledig ‘connected’ met digitale netwerken."
 
Private lease en to-go-contract
LeasePlan verwacht dat het klassieke autoleasecontract de komende jaren zal transformeren. De interesse voor private lease neemt toe als alternatief voor het kopen van een nieuwe of tweedehands auto. Maar ook in de vorm van werknemerslease, waarbij werkgevers collectief private lease aanbieden, zonder dat ze daar zelf omkijken naar hebben. Daarnaast groeit de behoefte naar een multimodaal ‘to-go-contract’. Een dergelijk contract zou niet alleen laagdrempelig toegang moeten bieden tot meerdere vervoersvormen. Het moet ook de mogelijkheid bieden om de (eigen) zakelijke leaseauto te delen met anderen. Martijn Versteegen, Marketing Directeur van LeasePlan: "Uit de meest recente wereldwijde LeasePlan Mobility Monitor komt naar voren dat de belangstelling bij leaserijders voor corporate autodelen opnieuw duidelijk is gestegen. Een op de acht bestuurders is geinteresseerd in zakelijk autodelen, en geeft aan flexibiliteit belangrijker te vinden dan het hebben van een eigen leaseauto. Dit blijkt vooral te gelden voor jonge mannen in de leeftijd van achttien tot 34 jaar."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken