Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Entertainment, Telecom en Doe Het Zelf grootste groeimarkt

19 februari 2016 - De omzet van alle non-food markten bij elkaar opgeteld laat een omzetstijging zien van een procent. De verschillen tussen onderliggende markten is groot.

De markten die zorgen voor een omzetstijging zijn: Entertainment (+tien procent), Telecom (+tien procent) en Doe Het Zelf (+zes procent). Ook de markten Boeken en Klein- en Groot Huishoudelijke apparaten laten een groei zien. Markten die een dalende omzet tonen zijn: Fietsen, Fashion, IT, Consumenten Elektronica en Photo. Dit blijkt uit de Q4 rapportage van GfK Retail Reports.

Entertainment: groei Video on Demand en Muziekstreaming
Het laatste kwartaal van 2015 is de entertainmentmarkt geëindigd met een flinke omzetstijging van +tien procent. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de niet te stuiten opmars van digitale abonnementsvormen en Gaming Consoles. Het aantal gebruikers van Video on Demand neemt significant toe. 40 procent van de internetgebruikers dertien+ geeft aan één of meerdere VoD diensten te gebruiken. Voornamelijk Netflix is verantwoordelijk voor deze groei en stijgt door naar 58 procent.
Het aantal streaming muziekgebruikers stijgt eveneens onverminderd door. Inmiddels gebruikt 38 procent van het aantal internetgebruikers (dertien+) een muziekstreaming dienst. Napster treedt toe op de markt (drie procent) en negen procent gebruikt inmiddels Apple Music. Spotify blijft met 86 procent met afstand de grootste.
Bij Home Consoles is de omzetgroei op 25 procent uitgekomen door het succes van de PS4. Ook de games voor PS4 zorgen voor meer dan de helft van de omzet. Meest populaire games zijn Fifa, Call of Duty en GTA.

Telecom Q4 2015: Headsetsmarkt explodeert
De positieve ontwikkelingen binnen de telecommarkt blijven zich in het vierde kwartaal van 2015 voortzetten met een afzetgroei van zes procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De segmenten die het best presteren zijn wearables en mobiele accessoires. Over heel 2015 groeit de omzet van mobiele accessoires met een indrukwekkende 24 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral headsets presteren sterk aan het eind van het jaar en zorgen voor 40 procent van de totale omzet in de maand december. Dit wordt mede veroorzaakt door een hoge gemiddelde prijs. Op jaarbasis blijven hoesjes de belangrijkste groep. Ook zijn er positieve ontwikkelingen te zien binnen 'wearables'. Smartwatches en Fitness trackers groeien respectievelijk met 121 procent en 161 procent.

Doe-Het-Zelf: voor het derde kwartaal op rij groei
Met een plus van zes procent haakt Doe-Het-Zelf aan bij de positieve ontwikkelingen in de (ver)huizenmarkt. Binnen de bouwmarkten laten de groepen 'hout- en plaatmateriaal', 'deuren en kozijnen', 'bouwmaterialen' en 'elektra' op jaarbasis een stevige groei zien van rond de vijf procent. Naast 'tuin', met een bescheiden twee procent groei, zien we een aanhoudende groei in de groep 'gereedschap'. Een groep die, qua aard en karakter zich goed leent voor online verkoop maar het in de traditionele bouwmarkten ook uitermate goed blijft doen met een groei van tegen de zeven procent.

Overige groeimarkten: Boeken en Klein- en Groot Huishoudelijk
Het herstel van de (papieren) boekenmarkt zet zich voort, de omzet stijgt met een kleine vijf procent. De stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door zeer succesvolle weken tijdens de feestperiode.
Ook de omzet voor Klein- en Groot Huishoudelijke apparaten laat opnieuw een groei zien, respectievelijk een kleine vijf procent en vier procent. Binnen Klein Huishoudelijke apparaten laten persoonlijke verzorgingsproducten zoals scheerapparaten, elektrische tandenborstels en bloeddrukmeters de grootste omzetgroei zien (+zes procent). Binnen Groot Huishoudelijke apparaten stijgt de omzet van droogtrommels met bijna zes procent door met name het succes van de verkoop van betere warmtepomp drogers. Ook kookplaten en ovens laten dubbele groei cijfers zien.

Dalende markten: Fietsen, IT, Consumenten Elektronica, Fashion en Photo
Niet alle markten vertonen in het vierde kwartaal een omzetgroei. De markt voor Fietsen (-20 procent), IT (-6,4 procent), Consumenten Elektronica (-2,6 procent), Fashion (-2,6 procent), en Photo (-1,6 procent) staan onder druk.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

PS4-kopen.com

15-04-2016 22:05  |  

De PS4 is inderdaad enorm populair gebleken, maar dit was voornamelijk in het laatste kwartaal van 2015 inderdaad. Daarna is dit wel weer snel gaan dalen.

In de decembermaand van 2015 was er een echte piek voor de Playstation 4, maar dat zie je vaker twee jaar na de lancering.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.