Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
10 februari 2016
 

Klein beginnen met big data biedt kansen voor retailers

 
 

De meeste consumenten zijn uiterst terughoudend met het verstrekken van persoonlijke gegevens aan winkeliers. De bereidheid om zulke informatie te delen, is in de afgelopen twee jaar zelfs sterk gedaald.

Als retailers duidelijk kunnen maken hoe zij gegevens gebruiken, kan deze bereidheid echter toenemen. Zo wil bijna 70 procent van de consumenten persoonsgegevens delen als de winkelier transparant is over het gebruik ervan. Hiervoor verwachten zij wel een tegenprestatie, vaak in de vorm van financieel voordeel. Ook delen zij liever informatie met lokale, zelfstandige winkeliers dan met winkelketens of webshops. Dit concludeert ABN AMRO in het sectorrapport ‘Big data in de Retail bezien vanuit klantperspectief’.
 
Consumenten delen liever geen persoonlijke gegevens
De consument is nog zeer terughoudend om persoonlijke informatie met retailers te delen. Bij fysieke winkels geeft 57 procent aan dit niet te willen en bij webshops ligt dit percentage met 60 procent nog iets hoger. Bovendien gebruikt bijna een kwart van de consumenten een adblocker. Hoe hoger de leeftijd, hoe lager de bereidheid gegevens te delen. Zo is het potentieel voor winkeliers om gegevens onder jongeren te verzamelen groter. ABN AMRO verwacht dat de consument tijd nodig heeft om aan big data-technologie te wennen en hiervoor geleidelijk meer open zal staan. Dit kost echter tijd, ook omdat privacywetgeving nog zal worden aangescherpt.
 
Consumenten willen tegenprestatie in ruil voor data
De bereidheid om persoonlijke gegevens te delen, is met name gedaald onder consumenten met een leeftijd van 30 jaar of ouder. Dit hangt waarschijnlijk samen met nieuwe online marketingtechnieken, waarbij consumenten advertenties krijgen op basis van hun surfgedrag en browsergeschiedenis. Zij hebben het gevoel dat dit ten koste gaat van de privacy en dat vergroot het onbehagen. Als klanten een bedrijf vertrouwen, zijn zij eerder bereid zich aan te melden voor een nieuwsbrief, een klantenkaart te nemen of de app van de winkel te downloaden. Maar dan moeten retailers wel duidelijk maken wat ze met hun gegevens doen. Maar liefst 54 procent van de consumenten heeft hiervan namelijk geen idee. Als winkeliers hier open over zijn, is bijna 70 procent bereid informatie te delen, maar zij verwachten wel een tegenprestatie. Zo is financieel voordeel - in de vorm van kortingen, aanbiedingen en acties - volgens ABN AMRO de belangrijkste drijfveer om gegevens te delen.
 
Zelfstandige fysieke winkelier ligt voor op winkelketen
Consumenten die een winkel of merk beter kennen, zijn sneller bereid klantgegevens te delen. Dit biedt volgens ABN AMRO mogelijkheden, zowel voor lokale winkeliers als ketens die de service in hun winkels persoonlijker maken. Consumenten geven verder aan dat zij eerder gegevens zullen verstrekken aan fysieke winkeliers dan aan online retailers. "Data-analyse leidt door nieuwe technologie steeds vaker tot succesvolle resultaten, maar big data is geen tovermiddel. Het kan retailers nieuwe inzichten bieden om hun omzet en winstgevendheid te verbeteren, maar zij zullen wel transparant met consumenten moeten communiceren. Zo moeten ze duidelijk maken waarom zij data verzamelen en hoe zij de privacy van klanten beschermen," benadrukt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. "Retailers doen er goed aan klein te beginnen. Het combineren van data van social media, klantenkaarten, promotionele acties en de omloopsnelheid van producten is eenvoudiger dan het soms lijkt. Het begint met de vraag: wat wil je bereiken? Belangrijk is om te weten welke data je hebt en welke je mist. Vervolgens zal de retailer een plan van aanpak maken en starten met eenvoudige experimenten. Als retailers acties stapsgewijs ondernemen, zijn de mogelijkheden groot. Met als voorwaarde dat het verzamelen van data aan concrete doelen is gekoppeld en dat deze doelen duidelijk worden gecommuniceerd naar klanten.  Daarbij moet de veiligheid van klantgegevens gewaarborgd zijn."
 
Het volledige rapport is hier te downloaden.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Wat is een AOV en voor wie is het?
Onder een AOV verstaat men een arbeidsongeschiktheidsverzekering
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken