Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 februari 2016
 

Zakenreis heeft positief effect op relatie

 
 

Het aantal zakenreizen neemt gestaag toe nu de economie weer groeit. In 2015 gingen zakenreizigers gemiddeld vijf keer op reis om potentiële klanten, conferenties of werklocaties in het buitenland te bezoeken. Des te belangrijker dat men goed verzekerd is.

Europeesche Verzekeringen heeft opnieuw onderzoek gedaan onder ruim 500 zakenreizigers naar hun reisgedrag en kennis van zakenreisverzekeringen. Hieruit blijkt onder andere dat zakenreizen ook een positief kan hebben op de relatie van de zakenreiziger.
 
Zakenreis heeft ook positief effect op relatie
In tegenstelling tot wat men zou denken, geven ongeveer drie op de tien zakenreizigers (31 procent) aan dat hun zakenreizen een positief effect hebben op hun relatie. De ondervraagden geven aan dat dit vooral komt doordat men bij thuiskomst meer tijd voor elkaar heeft (acht procent), of doordat de partner meegaat op zakenreis (acht procent). Een deel van de ondervraagden geeft aan dat het de relatie spannend houdt (vijf procent). Circa een kwart van de zakenreizigers neemt zijn partner wel eens mee op zakenreis. Slechts zes procent van de ondervraagden geeft aan dat zakenreizen een negatieve impact heeft op zijn relatie.

Onbekendheid verschil zakenreis- en vakantiereisverzekering
22 procent van de respondenten geeft aan dat er geen verschil is tussen een zakenreisverzekering en een privéreisverzekering. En meer dan een derde (36 procent) van de zakenreizigers geeft aan onbekend te zijn met het verschil tussen beide verzekeringen. Ook onder de zakenreizigers die wel denken het verschil te weten, worden zeer uiteenlopende verschillen genoemd die niet altijd juist zijn. Hierdoor zijn veel zakenreizigers mogelijk ten onrechte in de veronderstelling dat ze goed verzekerd zijn. Op de website van Europeesche Verzekeringen staat daarom een overzicht  van de verschillen tussen beide verzekeringen. Europeesche Verzekeringen adviseert zakenreizigers zich hierover goed te (laten) informeren voordat zij op reis gaan.
 
Medische hulpverlening belangrijkste voor zakenreizigers
Twee op de drie zakenreizigers vinden ‘goede medische hulpverlening in geval van nood’ een belangrijk aspect in een zakelijke reisverzekering (67 procent). Voor 45 procent van de respondenten is dit zelfs het allerbelangrijkste aspect. Iets meer dan de helft noemt de ‘complete dekking’ belangrijk (53 procent) en 38 procent de ‘snelheid van de schade-afhandeling’. Een ander aspect dat voor minstens drie op de tien zakenreizigers belangrijk is, is de ‘hulp bij het regelen van zaken op de bestemming’ (32 procent).

Meerderheid vraagt bij werkgever niet naar zakenreisverzekering
Iets meer dan een op de drie zakenreizigers vraagt de werkgever als men op zakenreis naar het buitenland gaat, of zij een zakenreisverzekering heeft afgesloten (35 procent). Een meerderheid van de zakenreizigers doet dat niet (57 procent). Van deze groep heeft ongeveer twaalf procent er gewoonweg niet over nagedacht. En zes procent gaat er blind van uit dat het goed geregeld is.
 
Diefstal en verlies op zakenreis betreft meestal geld
Een op de 8 zakenreizigers is onderweg wel eens bestolen of iets kwijtgeraakt. Meestal betrof dat diefstal of verlies van geld (32 procent). De belangrijkste dekking volgens zakenreizigers is echter niet de dekking voor bagage, maar voor goede medische hulpverlening.
 
Zakenreiziger brengt meer vrije tijd door op plaats van bestemming dan voorheen
In 2009 deed Europeesche Verzekeringen ook onderzoek onder Nederlandse zakenreizigers. Daaruit bleek dat 31 procent ervoor kiest om langer op de plaats van bestemming door te brengen dan zakelijk nodig is. In 2015 is dat percentage gestegen naar 41 procent. De meeste zakenreizigers (37 procent) verblijven er langer vanwege de bijzondere bestemming of bezoek aan familie of vrienden (28 procent). Zij vertrekken dan vaker een paar dagen eerder, dan dat ze langer blijven na afloop van het zakelijk bezoek. 84 procent van deze zakenreizigers gaat ervan uit ook tijdens de extra privéreisdagen voldoende verzekerd te zijn.
 
Hoe ouder hoe minder graag op zakenreis
Bij de vraag of men liefhebber is van zakenreizen, antwoordde 42 procent positief. Ongeveer een op de zeven zakenreizigers noemt zichzelf expliciet geen liefhebber. Dit zijn vooral zakenreizigers van middelbare leeftijd en 55 jaar en ouder (totaal 33 procent). Het aantal zakenreizigers dat last heeft van heimwee is echter wel weer het grootste onder de jongere zakenreizigers (<35 jaar). 21 procent van deze groep heeft wel eens last van heimwee ten opzichte van het gemiddelde van negen procent.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken