Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Meer gebruikte bedrijfsauto's verkocht maar fors minder export

15 januari 2016 - De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s door autobedrijven zijn in 2015 met 4 procent gestegen ten opzichte van 2014, zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. In 2014 verkochten autobedrijven 84.453 lichte bedrijfsauto’s, in 2015 steeg dit met 3.346 naar een totaal van 87.799 occasions. De export van bedrijfsauto's daalde echter fors.

Meer Europese en Amerikaanse bedrijfsauto’s
Autobedrijven verkochten van vrijwel alle grote merken meer gebruikte bedrijfsauto’s. Sterke stijgers waren in 2015 Mercedes-Benz, Peugeot en Iveco. Bij diverse Aziatische merken daalden de verkopen echter. Bij Hyundai, Toyota, Mitsubishi en Suzuki nam de occasion verkoop in 2015 met meer dan 10 procent af. Opvallend is de groei bij een aantal kleinere merken. Dacia is in opkomst (+59 procent), maar ook merken met vooral pick-up trucks en terreinauto’s als Dodge, Land Rover, Jeep en GMC groeiden met 8 tot 9 procent. Hierdoor is Dodge op de gebruikte bedrijfsautomarkt groter geworden dan Hyundai, en Land Rover groter dan Toyota.

De top-5 meest verkochte modellen bleef in 2015 gelijk. De VW Caddy was weer de meest verkochte occasion, echter verkopen hiervan stegen beduidend minder dan de totale markt. Als de verkopen van de vrijwel identieke zustermodellen Peugeot Partner en Citroën Berlingo worden samengevoegd komen deze bovenaan. Verkopen van de 20 meest verkochte modellen stegen allen in 2015. Alleen de Renault Kangoo express viel licht terug (-1,2 procent). Sterke groeiers waren de Mercedes-Benz Vito (+13,3 procent), Renault Trafic (+14,2 procent), Volkswagen Crafter (+14,8 procent) en Citroen Jumpy (+25,4 procent).

Sterke daling export
De export van gebruikte bedrijfsauto’s daalde in 2015 met maar liefst 23,4 procent. Er werden 35.943 bedrijfsauto’s geëxporteerd, bijna 11.000 minder dan in 2014. Daarmee zet de sinds 2013 dalende trend zich verder voort. Deze daling komt voor een groot deel voor rekening van Oekraïne. Tot en met 2014 was dit altijd de belangrijkste exportbestemming voor bedrijfsauto’s. In 2014 ging meer dan 30 procent van de bedrijfsauto’s naar Oekraïne, in 2015 was hier nog maar een kwart van over. Naast de onrustige situatie in dat land zijn ook de regelmatig veranderende importregelingen hiervan een oorzaak. Daarentegen groeide export naar Polen en werd dit in 2015 de belangrijkste exportbestemming voor Nederlandse bedrijfsauto’s. Export naar Roemenië, Servië en Bulgarije groeide eveneens. Een opkomende markt is Sierra Leone; export naar dit Afrikaanse land verdrievoudigde tot 0,8 procent van de totale export. Er werd juist  minder geëxporteerd naar Nigeria, Moldavië, Libië en Litouwen.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.