Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 januari 2016
 

Opvolgingsintenties van de volgende generatie in familiebedrijven nemen af

 
 

De prominente wens van ondernemersfamilies om de controle over het familiebedrijf te behouden over de generaties heen is misschien wel het meest intrigerende aspect bij familiebedrijven.

De opvolgingsintenties van de volgende generatie zijn echter beperkt en nemen zelfs af. Slechts 3,5 procent van de studenten wereldwijd van wie de ouders een familiebedrijf hebben, wil het bedrijf van hun ouders overnemen direct nadat ze afstuderen. Bij Nederlandse studenten ligt dit gemiddelde echter lager op 1,7 procent. Wereldwijd is 4,9 procent van de studenten van plan dat vijf jaar later te doen, in Nederland ligt dit cijfer op 4,1 procent. Sinds 2011 is de opvolgingspotentie met ongeveer 30 procent afgenomen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van het Center for Family Business van de Universiteit van St. Gallen en EY onder 109.000 respondenten van meer dan 750 universiteiten in 34 landen. In Nederland deden 3100 studenten mee aan het onderzoek.
 
Afname opvolgingsintenties maakt familiebedrijven opener
Sinds 2011 nemen de opvolgingsintenties af. Mogelijke oorzaken zijn onder meer een aantrekkelijkere arbeidsmarkt en potentiële opvolgers die meer inzicht verwerven in wat er nodig is om het familiebedrijf over te nemen. Hoewel minder leden van de volgende generatie opvolger willen worden, zijn zij die dat wel willen wellicht meer gemotiveerd en beter voorbereid. Ernst Groenteman, partner bij EY: "Kijkend naar de uitkomsten zouden familiebedrijven wel eens veel opener kunnen worden; meer management van buiten en wellicht ook meer financiering van derden. Een verdere afstand tussen leiding en eigendom lijkt een trend te worden."
 
Vrouwen minder opvolgingsintenties dan mannen
Vrouwelijke potentiële opvolgers hebben minder vaak de intentie tot opvolging dan hun mannelijke tegenhangers. Groenteman: "Het onderzoek identificeert verschillende belangrijke factoren die de opvolgingsintenties beïnvloeden op cultureel en institutioneel niveau, individueel niveau, bedrijfsniveau en familiaal niveau. Factoren die een rol kunnen spelen in de kloof tussen mannen en vrouwen zijn: traditioneel bepaalde genderspecifieke rolpatronen, een voorkeur voor eerstgeboren zonen en zien vrouwen het ondernemerschap als risicovoller dan mannen."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken