Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Optimale bereikbaarheid verhoogt uw concurrentiepositie

29 december 2015 - Bereikbaarheid is een vanzelfsprekendheid geworden in de maatschappij. De meerderheid van de Nederlanders (80 procent) bezit volgens marktonderzoeksinstituut GfK een smartphone.

Bellen, mailen en social media zijn dan ook vast onderdeel van uw dagelijks leven. De verwachting altijd en overal bereikbaar te zijn, heeft niet alleen impact op uw privéleven, maar ook op het bedrijfsleven. Bereikbaarheid is essentieel voor de concurrentiepositie uw organisatie. 
Remco Vermeulen, Manager KPN ÉÉN Grootzakelijk bij KPN Zakelijke Markt: "Nu het steeds normaler is om uw smartphone overal mee naar toe te nemen en geregeld te gebruiken, is ook het verwachtingspatroon van klanten naar uw bedrijf toe veranderd. Ze willen vragen, opmerkingen en klachten direct kunnen delen met de juiste contactpersoon binnen uw bedrijf. Lukt dit niet, dan brengt het onherroepelijk frustratie met zich mee, met soms zelfs alle gevolgen van dien. Klanten verwachten van bedrijven dat ze centraal staan in de dienstverlening. Voor bedrijven die hun concurrentie een stap voor willen blijven is het dan ook essentieel hierop in te spelen. Slechte bereikbaarheid kan zomaar betekenen dat uw klanten overstappen naar de concurrent."
 
Bereikbaarheid logisch maar complex
Hoe logisch bereikbaarheid ook lijkt, zo complex kan het zijn achter de schermen van uw organisatie. Uit onderzoek van Telefoonboek.nl blijkt dat 60 procent van de ondernemingen tijdens kantooruren regelmatig slecht telefonisch bereikbaar is. "Dat terwijl de vaste en mobiele telefoon niet eens de enige communicatiemiddelen zijn. Ook e-mail, Twitter en zelfs video conferencing spelen een steeds grotere rol. Klanten gaan ervan uit dat het niet uitmaakt welk communicatiekanaal ze gebruiken, dat ze binnen korte tijd antwoord krijgen en dat de contacthistorie via alle kanalen up-to-date is", stelt Remco Vermeulen. In hetzelfde onderzoek van Telefoonboek.nl geeft zelfs een kwart van de respondenten aan naar een concurrent te stappen als het bedrijf telefonisch onbereikbaar is.
 
Snelheid van advies
Bereikbaarheid is voor uw klanten dus vrijwel synoniem aan snelheid. Ze proberen uw bedrijf tenslotte te bereiken om snel een antwoord te krijgen op een vraag. "Binnen uw organisatie bereikt men die snelheid met het verhogen van de productiviteit van medewerkers", stelt Remco Vermeulen. Maar als organisatie kan het een uitdaging zijn om de verschillende communicatiekanalen en de bijkomende kosten onder controle te houden. Het geheim achter dit totaaloverzicht is integratie.
"Integratie van verschillende kanalen en technologieën zorgt ervoor dat uw medewerkers zelf minder tijd kwijt zijn aan bijvoorbeeld het lokaliseren van een collega of het zoeken van de laatste versie van een bestand. Uiteindelijk resulteert dit in een sneller antwoord aan de klant."
 
Technische integratie
Gelukkig bieden nieuwe technologieën u steeds meer mogelijkheden om deze integratie te realiseren. Een koppeling tussen IT en Telecom kan ervoor zorgen dat functionaliteiten praktisch in elkaar overlopen en dat verhoogt uiteindelijk de efficiëntie en productiviteit. Remco Vermeulen: "Als twee collega’s allebei betrokken zijn bij een bepaald project maar vanuit verschillende locaties werken, hoeft dat voor de klant geen invloed te hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld tegelijkertijd werken aan documenten in de cloud en beschikken zo altijd over de meest actuele versie. Ook vast en mobiel telefoonverkeer kunnen in deze integratie worden meegenomen, bijvoorbeeld via een telefooncentrale in de cloud. U belt dan via dezelfde computer als waarmee bestanden worden bewerkt en e-mail wordt verstuurd. Bovendien kan u via een telefooncentrale in de cloud zorgen dat uw bedrijf altijd bereikbaar is, ongeacht wie op welke locatie is."
 
Wendbaar voor de toekomst
Remco Vermeulen vervolgt: "Uiteindelijk resulteert integratie niet alleen in betere bereikbaarheid, maar ook in optimale samenwerking, hogere productiviteit, flexibiliteit in werken, wendbaarheid van de organisatie, schaalbaarheid en beter beheersbare kosten. Zodra uw bedrijf groeit of krimpt, kan er direct actie worden ondernomen. Een geïntegreerde cloudoplossing is tenslotte binnen een mum van tijd aan te passen aan uw omstandigheden. Zeker als de regie bij één partij ligt, werkt dit efficiënt."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.