Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Korting geven is niet nodig

2 december 2015 - Korting wordt gegeven omdat Nederlanders koopjesjagers zouden zijn en door die korting zou een retailer klanten aan zich kunnen binden.  Maar is dit een strategie voor de lange termijn en moet u überhaupt wel korting geven?

Marc Dijk schreef een artikel op RetailWatching.nl waarin het effect van het aanbieden van korting binnen de retail wordt beschreven.

Goed gevoel
Het krijgen van korting geeft u als klant een goed gevoel. Maar dat gevoel is er vooral als de retailer de korting uit eigen initiatief aanbiedt. Korting is een manier om de klant het gevoel te geven dat hij gewaardeerd wordt. En deze waardering moet zich uiteindelijk gaan uiten in klantbinding. In de praktijk blijkt de binding echter vaak niet te ontstaan, of alleen te ontstaan als korting gegeven blijft worden, zo stelt Dijk.
De redenen voor retailers om geen korting te geven mogen echter duidelijk zijn. "Het geven van korting is ongezond voor elk bedrijf en tast het rendement van winkels flink aan," aldus Dijk. De marges staan onder druk en de overhead is fors. Vanuit dat opzicht ondermijnt korting geven dus het business model.

Data verzamelen 
Tomirrow biedt retailers een andere mogelijkheid om klanten aan zich te binden, onder andere door middel van digitale kassabonnen met bijbehorende data. "Weg met die eeuwige korting maar investeer nu eens in echte innovatie," aldus Bernard van der Vloed van Tomirrow. Met innovatieve oplossingen moet de consument meer centraal komen te staan en de retailer inzicht krijgen in klant- en koopgedrag. Met relevante informatie en een servicegerichte aanpak kan de winkelier meer bereiken dan met het geven van korting.
"Onderzoek wijst uit dat 82 procent van de consumenten die naar winkels komen, kiezen voor aandacht en expertise. Goede kennis van producten en een servicegerichte aanpak vormen een veel betere strategie dan het geven van korting. Met de groei in kortingsapps verdwijnt de toegevoegde waarde van de retailer in rap tempo. De retailer moet zich aanpassen en zou eigenlijk moeten afzien van prijsdifferentiatie," aldus Van der Vloed.

Wat dan wel?
De retailer moet zich dus onderscheiden op andere vlakken dan de prijs. Geef de consument een duidelijke reden waarom bij u te kopen. Investeer in klanten en creëer een duurzame relatie op basis van herkenbaarheid, assortiment, aandacht, service, prijs en kwaliteit. "Verkopers moeten hun communicatievaardigheden verbeteren," aldus Dijk. Shoppen kan op deze manier veel persoonlijker worden en de consument kan service op maat krijgen. Op deze manier kunt u uw klant blijven boeien. "En dit is precies waar de klant op zit te wachten," aldus Van der Vloed.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Joost Miserus

2-12-2015 21:14  |  

Tomirrow heeft een leuke applicatie die voor de retailer veel voordeel kan brengen. Maar daarvoor is inderdaad wel een soort lange termijn visie en dus een investering voor nodig. Kan de retail dit wel aan?

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.