Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vijf tips voor ondernemers: zo komt u zonder zorgen de feestdagen door

26 november 2015 - Nog even en het is weer zo ver, de feestdagen komen eraan! Dagen vol gezelligheid, warmte en familie, maar voor ondernemers is de decembermaand vaak ook een periode van drukte en stress.

Vooral voor ondernemers in de retail en horeca staat december gelijk aan meer klanten, ruimere openingstijden en daardoor behoefte aan extra personeel. Hoe komt u als ondernemer deze drukke periode zonder zorgen door? Please geeft tips.
 
  • Bepaal de december openingstijden – openingstijden verruimen? Controleer of deze dagen wettelijk zijn toegestaan en of het vaste personeel op deze dagen mag werken.
  • Inventariseer het personeel – begin op tijd met het maken van een inventarisatie wie van de personeelsleden kan werken rondom de feestdagen en of tijdelijk inhuren van extra personeel nodig is.
  • Bereid het personeel goed voor – bepaal op tijd of er extra voorbereiding nodig is zodat het personeel goed beslagen ten ijs komt in de topdrukte rond Sinterklaas en Kerst.
  • Check de CAO – kijk goed wat de regels zijn voor het inzetten van personeel op en tijdens de feestdagen. Zorg dat het voor het personeel duidelijk is welke dagen officieel onder feestdagen vallen en wanneer zij officieel recht hebben op een compensatie.
  • Regel backup – zorg dat het (tijdelijke) personeelsbestand opgewassen is tegen plotselinge uitval door bijvoorbeeld ziekte van één van de werknemers tijdens de feestdagen.
  •  
    Ondernemers opgelet: dit zijn de grootste risico’s bij het inhuren van extra personeel in december
    Met de feestdagen voor de deur worden de personeelsplanningen van ondernemers in het MKB flink opgerekt. Vooral in de horeca en retail kunnen ondernemers extra handjes gebruiken. Zij zijn echter niet altijd op de hoogte van de risico’s die het inhuren van personeel met zich meebrengt.
     
    Onverwachte risico’s bij het inhuren van extra personeel zijn: 
     
  • Medewerkers maken te veel uren – de Arbeidstijdenwet regelt de maximale werktijden en minimale rusttijden van medewerkers. Een medewerker mag bijvoorbeeld maar 40 zondagen per jaar werken, tenzij meer zondagen zijn vastgelegd in een collectieve regeling en bij volledige instemming van de medewerker. Daarnaast zijn jeugdigen slechts beperkt inzetbaar. Zij dienen zich te houden aan de Arbeidstijdenwet.
  • Medewerkers krijgen niet voldoende pauze – de Arbeidstijdenwet bepaalt dat medewerkers minimaal een pauze van vijftien minuten moeten krijgen. Pauzes korter dan vijftien minuten gelden als arbeidstijd en moeten gewoon uitbetaald worden.
  • Verantwoordelijkheid voor tijdelijke medewerkers – indien een medewerker arbeidsongeschikt raakt, dan is de werkgever verplicht om de medewerker maximaal twee jaar door te betalen. Dit geldt dus ook voor tijdelijke medewerkers, ongeacht het aantal uren dat zij gewerkt hebben.
  • Verplichtingen tegenover oproepkrachten – een oproepkracht die ziek wordt moet wel uitbetaald worden. Een oproepkracht heeft recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal gewerkte uren van de laatste dertien weken.
  • Rechten van oproepkrachten – een oproepkracht heeft per ongeplande oproep recht op minimaal drie uur uitbetaling, zelfs wanneer er minder gewerkt is. Deze regel geldt echter niet wanneer het gaat om een vooraf overeengekomen oproep.
  •  
    Meer informatie en tips voor de drukke decembermaand? Klik hier

    Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    http://
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.