Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 november 2015
 

Woonwebshops laten omzet uit zoekmachines liggen

 
 

Hoewel Nederlanders steeds vaker online aankopen doen, laten woonwebshops nog altijd veel kansen liggen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), zo blijkt uit onderzoek in de interieurbranche door ISM eCompany.

Op slechts vier van de elf onderzoekscriteria, scoorden woonwebshops een magere voldoende. In de ranglijst scoorden Eijerkamp en Flinders nog het beste, met beide een gemiddelde van 7,2. "Helaas blijft de interieurbranche achter op het gebied van e-commerce," zegt Jurjen Jongejan, Manager Online Marketing bij ISM eCompany. "En dat is opvallend, want uit onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat elf procent van de Nederlanders in het eerste halfjaar van 2015 één of meerdere aankopen deed in het woon- en tuinsegment. En het percentage groeit ieder jaar. E-commerce voor het woonsegment is dan ook zeker de moeite waard."

Slecht scorende onderdelen
De woonwebshops scoorden het slechtst op het onderdeel 'rich snippets'. Het gebruik van rich snippets kan de doorklikratio verbeteren en heeft daardoor indirect ook invloed op de SEO. "Voor woonwebshops zijn rich snippets op reviews of productinformatie zoals prijs en beschikbaarheid van toegevoegde waarde," zegt Jongejan. "Hierdoor kan Google zoekresultaten verrijken met bijvoorbeeld review-sterren. Met een gemiddeld cijfer van 1,4 is hier dus nog veel ruimte voor verbetering." Slechts vier woonwebshops scoorden op dit onderdeel een voldoende.
Ook het onderdeel 'filtersysteem' scoorde een 1,4. Filterpagina’s kunnen zoekers een relevante landingspagina bieden voor een specifieke zoekopdracht, zoals 'houten wandkast' of nog specifieker 'houten wandkast gelakt'. Jongejan: "Wij pleiten voor een gestuurd filtersysteem, waarmee Google selectief pagina’s kan indexeren, op basis van zoekwoorden met zoekvolume. Deze pagina’s kunnen retailers vervolgens met de juiste content inrichten als organische landingspagina’s." Alleen Woonboulevard Poortvliet, Roobol en Eijerkamp behaalden een voldoende voor dit onderdeel.

Goed scorende onderdelen
Woonwebshops scoorden het beste op het onderdeel mobielvriendelijkheid, met een gemiddelde score van 6,6. "Mobiel is een aandachtsgebied waar de laatste jaren veel nadruk op ligt," stelt Jongejan. " In de media verschijnen regelmatig blogs van specialisten die erop hameren dat (online) retailers een responsive of een aparte mobiele webshop moeten hebben. Omdat het issue hierdoor vaker ‘top of mind’ is, zullen online retailers eerder hiermee rekeninghouden."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken