Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 november 2015
 

Coworking-locatie levert meer op dan gratis lunch

 
 

Steeds meer zelfstandig ondernemers klappen hun laptop open op gratis coworking-locaties. Het is gezelliger dan thuis, er is goede koffie en er wordt vaak lunch aangeboden. Maar levert het ook wat op voor een onderneming?

Wel als die gratis lunch terugbetaalt wordt met 'sociaal kapitaal', zo blijkt uit onderzoek van universitair hoofddocent Vareska Van de Vrande en universitair docent Michiel Tempelaar, beiden van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

Profijt
Werken op een coworking-locatie kan een ondernemer veel opleveren, zo blijkt uit het onderzoek van Van de Vrande en Tempelaar. Reguliere bezoekers van verschillende locaties van Seats2Meet geven aan profijt te hebben van onverwachte ontmoetingen met onbekende ondernemers en voelen zich vaak onderdeel van een gemeenschap. Concreet leidde dit ertoe dat 34 procent van de 500 ondervraagden hun eigen producten en diensten heeft kunnen verbeteren met hulp van anderen. Ook konden ze bij hun flexcollega's terecht voor hulp met het ontwikkelen van betere zakelijke vaardigheden als boekhouden of het maken van een website (38 procent) en het vinden van nieuwe klantennetwerken (30 procent).

Collaboratieve innovatie
Het grote gemeenschapsgevoel en de sterke informele netwerken op de coworking-locaties blijken ook een voedingsbodem te zijn voor het doen van collaboratieve innovaties, zo vonden de onderzoekers. "Die samenwerkingen ontstaan vaak na een toevallige ontmoeting waarbij nieuwsgierige ondernemers in gesprek raken over elkaars kwaliteiten en projecten," zegt Van de Vrande.

Kennis delen
Dus al die voordelen en een gratis lunch, hoe werkt dat? Van de Vrande geeft aan dat hier het psychologisch mechanisme van 'reciprociteit' achter ligt. "Als u het idee hebt iets waardevols te krijgen, bent u onbewust geneigd daar iets voor terug te doen," zegt ze. "In dit geval betalen professionals hun flexcollega's terug in de vorm van sociaal kapitaal: kennis, kunde en netwerk." En zo werkt dit moderne sociale contract, zegt Van de Vrande: "Als ondernemer kunt u vooral profiteren van coworking-locaties als u zelf bereid bent te luisteren naar anderen en uw eigen kennis te delen."

Wat kan men doen?
Van de Vrande stelde op basis van haar onderzoeksresultaten een paar tips op voor mensen die het meeste uit hun coworking-locatie willen halen.
- Maak contact met andere professionals aan uw bureau en met toevallige flexcollega's bij het koffieapparaat.
- Probeer te achterhalen waar ieders kwaliteiten liggen en wat u er aan kan hebben. Anderen zullen dat waarschijnlijk ook bij u doen.
- Neem de tijd, kom vaak en vergeet de door de locatie georganiseerde activiteiten zoals de 'Social Friday' niet. Veel voordelen ontstaan uit gemeenschapsgevoel en zoiets opbouwen kost tijd.
- Soms bestaat er gewoon echt zoiets als een 'gratis lunch'. Die wilt u als ondernemer niet laten schieten.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken