Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 november 2015
 

Klantbeoordelingen van grote invloed op online shoppen

 
 

Klantbeoordelingen spelen voor consumenten een steeds grotere rol bij de keuze voor een aanbieder. Bij 72 procent van de consumenten die een dienstverlener zoekt, hebben klantbeoordelingen invloed op de aanschaf van een product of een dienst.

Onafhankelijkheid, relevante informatie en toetsbaarheid hebben de grootste invloed op de waarde die consumenten hechten aan de beoordelingen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.
 
Verkeerde keus voorkomen
De belangrijkste motivatie van consumenten voor het gebruik van beoordelingen is het verkleinen van de kans op het maken van een verkeerde keuze. Recensies hebben met name een grotere waarde wanneer het gaat om keuzes die een grote impact (kosten en duurzaamheid) hebben. Gebruikerservaring en informatie over prijs/kwaliteit verhouding worden als de belangrijkste aspecten in een klantbeoordeling gezien. Men wil niet alleen zichzelf behoeden voor verkeerde keuzes, maar ook anderen waarschuwen.

Invloed reviews
Voor zeven procent van de consumenten waren de geraadpleegde reviews doorslaggevend in hun keuze van hun laatst aangeschafte dienst. 34 procent van de consumenten geeft aan dat de reviews veel invloed hebben op hun keuze. Voor zowel positieve als negatieve recensies geldt dat ze voor bijna de helft
van de consumenten veel invloed hebben – of zelfs doorslaggevend zijn – voor het vertrouwen dat men in het betreffende bedrijf heeft. De ervaren review consumenten lezen klantbeoordelingen ook vaak ter inspiratie of om op ideeën gebracht te worden. Bij het starten van de zoektocht kijken ze vaak tegelijkertijd naar bedrijven én klantbeoordelingen. Klantbeoordelingen zijn hierbij in algemene zin vaak doorslaggevend, en ze hechten er bovengemiddeld veel waarde aan.
Zelf beoordelen
Ruim tweederde van de consumenten plaatst zelf wel eens een boordeling - tien procent minimaal een keer per maand - bijna de helft plaatst alleen op verzoek een beoordeling. Het merendeel geeft aan voornamelijk recensies te plaatsen bij zowel hele positieve als hele negatieve ervaringen. De meeste beoordelingen (68 procent) worden op de website van de aanbieder geplaatst, de helft doet dit (ook) op externe beoordelingssites.

Betrouwbaarheid
Onafhankelijkheid, relevante informatie en toetsbaarheid zijn de belangrijkste voorwaarden voor een beoordeling. Deze drie kenmerken zijn doorslaggevend voor de betrouwbaarheid van een beoordelingswebsite. Zekerheid van betrouwbare beoordelingen wordt als belangrijkste reden gezien om online beoordelingen te raadplegen. Kenmerken die consumenten graag terugzien in een beoordeling zijn met name de gebruikerservaring van de afzender en informatie over de prijs/kwaliteit verhouding.
Bij de consumenten die al relatief vaak websites met klantbeoordelingen bezoeken, zijn vooral positieve recensies sterk van invloed op hun uiteindelijke keuze. Recentheid, aantal en diversiteit zijn relatief belangrijk voor de betrouwbaarheid. De  klantbeoordelingen moeten getoetst kunnen worden op echtheid. Zij raadplegen dan ook alleen een website met klantbeoordelingen als ze zeker weten dat er betrouwbare klantbeoordelingen op staan.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken