Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 november 2015
 

Nederland Europees kampioen winkeldiefstal

 
 

Europees kampioen op het gebied van derving. Dat is het verlies aan omzet dat retailers jaarlijks lijden door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten.

Met een dervingspercentage van 1,48 procent - het hoogste in heel Europa van alle zestien deelnemende landen – is Nederland de slechtste leerling in Europa. Concreet betekent dit dat de Nederlandse retail 1,36 miljard euro misloopt door derving in 2014. De Nederlandse cijfers staan bovendien in schril contrast met de Europese trend. 55 procent van de Europese retailers noteerden het voorbije jaar een daling inzake winkelcriminaliteit. Nederlandse retailers stelden een stevige stijging vast. Toch is er ook een positieve noot: het Nederlands winkelpersoneel behoort tot één van de eerlijkste van Europa. Enkel Duitse en Oostenrijkse medewerkers stelen minder van hun baas. Dit alles blijkt uit de veertiende editie van de Global Retail Theft Barometer, een onafhankelijk wereldwijd onderzoek uitgevoerd door The Smart Cube in opdracht van Checkpoint Systems.
Pjotr van Wuyckhuyse, Sales Manager Benelux bij Checkpoint Systems, schrijft de stijgende verliezen voor een groot deel toe aan de georganiseerde misdaad: "Het groeiend aantal Oost-Europese bendes haalt voordeel uit de open-grenzen-politiek."

Nederland hoogste derving ter wereld na Mexico
Winkeldiefstal is in Nederland met een percentage van 1,48 procent op de totale retailomzet de op één na hoogste van alle respondenten. Enkel Mexico (1,68 procent) scoort in 2014 slechter dan Nederland. Daarmee scoort Nederland niet alleen slechter dan het wereldwijd gemiddelde van 1,23 procent, maar ook slechter dan het Europees gemiddelde van 1,05 procent. In Europa doet geen enkel land het slechter. Buurlanden België (1,19 procent), Duitsland (1,08 procent) en het Verenigd Koninkrijk (0,89 procent) doen het opvallend beter dan Nederland. De drie beste leerlingen van de klas zijn bovendien allemaal Europees: Noorwegen (0,75 procent), Zwitserland (0,76 procent) en Frankrijk (0,81 procent) noteerden het afgelopen jaar van alle deelnemende landen de laagste derving.

Nederlands winkelpersoneel steelt weinig
Derving heeft verschillende oorzaken. De diefstalbarometer maakt een onderscheid tussen vier categorieën: winkeldiefstal, diefstal door personeel, verlies ten gevolge van administratieve fouten en leveranciersfraude.

Winkeldiefstal
Nederland heeft zijn titel van Europees kampioen te danken aan het hoge percentage winkeldiefstal. Maar liefst 73 procent van de derving (1,03 miljard euro) in de Nederlandse retail is toe te schrijven aan winkeldieven. Geen enkel Europees land doet slechter. Oostenrijk (70 procent), Turkije (66 procent) en Duitsland (65 procent) komen in de buurt van het Nederlandse percentage. Buurlanden België (48 procent) en het Verenigd Koninkrijk (26 procent) hebben beduidend minder last van stelende klanten.

Eerlijk personeel
Toch is er ook positief nieuws voor de Nederlandse retailer. Het Nederlandse winkelpersoneel behoort tot het eerlijkste van Europa. Enkel Duits (elf procent) en Oostenrijks (tien procent) winkelpersoneel stelen minder van hun baas dan hun Nederlandse collega’s (veertien procent). Dat is des te opvallender aangezien het de eerste keer is in de geschiedenis van de diefstalbarometer dat de ondervraagde retailers wereldwijd diefstal door personeel als de grootste bron van verlies aanduiden (39 procent).

Leveranciersfraude
Op het gebied van leveranciersfraude verliest de Nederlandse retailsector het minst (amper een procent) in vergelijking met de rest van Europa. In Noorwegen (30 procent), Italië en Portugal (beide dertien procent) en Frankrijk en Polen (beide elf procent) is leveranciersfraude een veel groter probleem dan in Nederland. Nederlandse retailers verliezen twaalf procent van hun omzet door administratieve fouten. Dat is maar liefst de helft minder dan het Europese gemiddelde van 24 procent.

Elektrohandel grootste slachtoffer van winkelcriminelen in Nederland
In Nederland lijden elektronicawinkels het meest onder winkelcriminaliteit. In 2014 verloren ze er maar liefst 2,75 procent van hun omzet door. Dat ligt een stuk hoger dan het wereldwijde (0,83 procent) en Europese (0,79 procent) gemiddelde voor deze verticale markt. Verder incasseren Nederlandse drogisterijen (2,25 procent) en grootwarenhuizen (1,77 procent) aanzienlijke verliezen.

Meest gestolen producten in Europa
Winkeldieven en winkelpersoneel hebben het vooral gemunt op producten die ze eenvoudig kunnen verstoppen, een groot publiek aanspreken en een afzetmarkt hebben om door te verkopen. Concreet gaat het om elektrisch gereedschap, GSM-accessoires, modeaccessoires, batterijen, sterke drank en scheermesjes.  

Investeringen in antidiefstaloplossingen
In 2014 investeerden Nederlandse retailers 1,10 procent van hun omzet in antidiefstaloplossingen, goed voor een bedrag van 1,05 miljard euro. Daarmee staat Nederland net in de Europese top vijf. Enkel Spanje (1,37 procent), Frankrijk (1,36 procent), Duitsland (1,31 procent) en Oostenrijk (1,25 procent) investeerden meer in antidiefstaloplossingen. België investeerde met 0,50 procent van de omzet na Turkije (0,30 procent) en Zweden (0,40 procent) het minst van alle Europese landen in antidiefstaloplossingen. Het Nederlands percentage ligt bovendien hoger dan wat Europese retailers gemiddeld investeerden in dezelfde periode (1,07 procent), maar lager dan het wereldwijde gemiddelde (1,19 procent).
Pjotr van Wuyckhuyse, Sales Manager Benelux bij Checkpoint Systems, schrijft de stijgende verliezen voor een groot deel toe aan de georganiseerde misdaad: "Het groeiend aantal Oost-Europese bendes haalt voordeel uit de open-grenzen-politiek. De bendes gaan bovendien jaar na jaar inventiever te werk."

Extra inzicht
"Retailers zullen de komende jaren extra inzicht moeten verkrijgen in welke producten er precies gestolen worden en hoe," besluit Van Wuyckhuyse. "Op basis van die data kunnen ze dan hun beveiligingspolitiek onder de loep nemen en waar nodig aanpassen. Alleen zo zullen de Nederlandse retailers de verliezen veroorzaakt door de georganiseerde bendes terug kunnen dringen."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken