Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Apps en mobile friendly websites zijn de toekomst voor retailers

7 oktober 2015 - Van iedere euro die online wordt omgezet bij de Nederlandse retailers, komt bijna twintig cent van een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone.

Apps spelen hier een essentiële rol in; meer dan een derde (38 procent) van de bezoeken aan de websites van retailers komt voort uit apps. Toch is maar zeventien procent van de online omzet hiervan afkomstig blijkt uit onderzoek in opdracht ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot.

Apps zorgen voor hogere uitgaven consument
Ondanks dat apps dus maar voor een klein deel van de online omzet verantwoordelijk zijn, laat de internationale studie, uitgevoerd in samenwerking met Centre for Retail Research (CRR), wel zien dat als consumenten een aankoop doen via een app, het gemiddelde bedrag dat zij uitgeven 52 procent hoger ligt dan bij niet-app gebruikers. Toch heeft nog niet eens een kwart (23 procent) van de ondervraagde Nederlandse retailers een app beschikbaar. Er ligt hier dus nog een grote kans voor retailers.
Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl reageert: "Een app kan een geweldige tool zijn voor grote retailers met veel vaste klanten. Op deze manier kunnen ze met hun klanten in contact blijven. Een app is perfect voor interactie met consumenten, zoals hen op de hoogte houden van de laatste nieuwtjes, maar ook het doen van op maat gemaakte aanbiedingen op basis van eerdere aankopen."

Geoptimaliseerde website grootste uitdaging retailers.
Over het algemeen is ook een mobile friendly website een must voor iedere retailer, ongeacht hun grootte. Hier valt ook nog veel terrein te winnen voor de Nederlandse retailers. 58 procent van de Nederlanders zegt dat een langzaam ladende site de grootste barrière is om iets via mobiel te kopen en bijna de helft (46 procent) haakt af als de website niet mobiel-responsive is. Toch heeft slechts een kwart van de Nederlandse retailers een mobile friendly website. Dit betekent dat retailers het risico lopen een groot deel van hun potentiële omzet te verliezen, omdat consumenten afhaken. Wanneer winkeliers een voor mobiel geoptimaliseerde website hebben, kunnen ze ook beter voldoen aan de andere eisen van de consument, zoals een betere customer journey, overzichtelijk aanbod van producten, goede zoekfunctie en veilige betaalopties.
Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl voegt toe: "Uit ons onderzoek blijkt dat multichannel shoppers betere klanten zijn en gemiddeld 57 procent meer uitgeven dan alleen PC-gebruikers. Maar dan moeten ze wel de kans krijgen om op alle mogelijke kanalen gemakkelijk aankopen te kunnen doen. Ook geeft 53 procent van de Nederlanders aan meer te zullen kopen bij winkels die goed bereikbaar zijn via mobiele apparaten. Door te investeren in een website die geschikt is voor mobiel gebruik kunnen de retailers hun omzet flink zien stijgen."

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Vodafone

19-10-2017 09:14  |  

Daarom organiseert Vodafone ook het Mobile widget camp, om het mobiel internet steeds toegankelijker en beter te maken. Eentje om in de gaten te houden.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.