Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 oktober 2015
 

Mkb kan meer profiteren van de cloud

 
 

Mkb’ers gebruiken de cloud met name voor data-opslag (34 procent) en e-mail (33 procent). Dit blijkt uit onderzoek van PanelClix in opdracht van Voiceworks en TBM onder 380 mkb’ers en zzp’ers naar de cloud-adoptie in Nederland.

Ondanks de voordelen van hosted voice is dit nu nog niet de meest gebruikte cloud-dienst. De ondervraagden geven wel aan hosted voice binnen twee jaar uit de cloud te zullen afnemen en ook andere cloud-diensten zitten in de lift. Gebruiksgemak is naast prijs een belangrijke factor om voor de cloud te kiezen. Afnemers prefereren daarbij leveranciers waarbij ze voor alle cloud-diensten tegelijk terecht kunnen, de zogeheten one-stop-shop cloud-leveranciers.  

Hosted voice
Uit het onderzoek blijkt dat als het gaat om cloud-adoptie door het Nederlandse mkb, hosted voice met veertien procent en UC met vier procent direct volgen op data-opslag en e-mail. Volgens het meest recente Europese SMB Cloud Insights rapport van Odin, zal de groei van hosted unified communicatiediensten in Europa naar verwachting stijgen tot 6,3 miljard euro in 2018. "In Nederland liggen er ook kansen voor hosted voice en UC maar die worden nu alleen nog niet ten volle benut," volgens Koen van Geffen CEO van Voiceworks. "Kleine en middelgrote organisaties in ons land zien al de zakelijke voordelen van cloud-adoptie als het om data-opslag en e-mail gaat en naar verwachting zal het niet lang meer duren tot ze hosted voice en UC uit de cloud nog meer gaan omarmen." Het onderzoek wijst ook uit dat negen procent van de respondenten verwacht UC binnen twee jaar te willen inkopen. Voor hosted voice is dit percentage zestien procent.  

Gebruiksgemak ook belangrijke keuzefactor
Redenen om te kiezen voor de cloud zijn per dienst verschillend. Zo blijkt dat prijs niet altijd van doorslaggevend belang is om voor een cloud-dienst te kiezen. Bij IaaS is dat eerder het gebruiksgemak (32 procent). Bij de overweging hosted voice  af te nemen is de significante groei voor de organisatie het belangrijkste criterium. Bij de inkoop van business applications vinden mkb-bedrijven de functies en mogelijkheden het meest bepalend voor de keuze (34 procent). Van Geffen: "Naast prijs is gebruikersgemak een bepalende factor om voor de cloud te kiezen. De cloud-technologie maakt het mogelijk om, volgens het one-stop-one-shop-principe bij één leverancier de nodige diensten af te nemen."

Over het onderzoek
Het onderzoek naar cloud-diensten en hosted voice werd uitgevoerd door PanelClix in opdracht van TBM en Voiceworks. Het omvat 380 respondenten waaronder eindbeslissers, medebeslissers en adviseurs van de inkoop van data- en telecomdiensten bij mkb’ers en zzp’ers in de vijf sectoren IT, media en telecom, bouw en industrie, overheid, transport en logistiek en de zorg. Het onderzoek vond plaats in mei 2015.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Dick  |   | 
1-10-2015
 | 
16:00 uur
Interessant artikel, zeker als je naast de gebruikte termen ook even aan de minder ervaren lezer uitlegt wat hosted voice en UC zijn.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken