Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
17 augustus 2015
 

Personeelsbehoud én hoger op de MVO Prestatieladder dankzij slimme mobiliteit

 
 

Steeds meer mensen kiezen voor een bewuste en gezonde levensstijl. Negeert u die trend, dan loopt u het risico op imagoschade en het verlies van personeel.

Als werkgever is het dan ook enorm belangrijk u te profileren als ondernemer die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) niet alleen hoog in het vaandel heeft staan, maar daar ook naar handelt richting de eigen medewerkers. "Een mobiliteitsbudget is hiervoor een prima instrument," zegt Dirk Grevink, CEO van BNV Mobility. "Er zijn voldoende innovatieve mobiliteitsdiensten die kunnen bijdragen aan de invulling van dit budget."
 
Flexibel woon-werkverkeer
Een mobiliteitsbudget geeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kilometervergoeding, werknemers de mogelijkheid hun woon-werkverkeer flexibel in te vullen. Iedere medewerker krijgt een vast bedrag dat vrij besteedbaar is, mits het gebruikt wordt voor vervoer van en naar het werk. En dat heeft zo zijn voordelen volgens Grevink: "Een dergelijk budget laat medewerkers zelf kiezen, wat doorgaans resulteert in bewustere, weloverwogen keuzes die beter aansluiten bij de persoon in kwestie. Zeker voor werknemers met een bewuste levensstijl is dat gunstig, zij zijn bijvoorbeeld vrij het budget te gebruiken voor aanschaf en onderhoud van een fiets. Of te kiezen voor een abonnement voor bus, tram of trein."
 
MVO Prestatieladder
Een mobiliteitsbudget is niet alleen een goede oplossing voor personeelsbehoud, maar ook een zeer eenvoudige en effectieve manier om te scoren op de MVO Prestatieladder, de officiële certificatienorm voor verantwoord overnemen. Deze ISO 26000-score is niet alleen belangrijk voor een 'groen' imago naar de buitenwereld, ook kan een hogere score op deze ladder helpen bij het aantrekken van nieuw personeel.
 
Initiatief voor autorijders
Toch zijn de meest 'groene' vervoersopties niet voor iedereen weggelegd. Soms zijn zelfs de meest bewuste medewerkers voor hun woon-werkverkeer aan de auto gebonden. Voor hen is er echter een aantal interessante, innovatieve initiatieven waarmee ze zelf de belasting op milieu en omgeving kunnen verkleinen.
"Zo blijkt namelijk dat wanneer mensen inzicht hebben in hun rijgedrag, ze eerder geneigd zijn dit aan te passen," legt Grevink uit. "Door het registeren van de rijstijl en de tijdstippen op de weg, krijgen gebruikers inzichtelijk hoe verantwoord en bewust ze rijden. Wie bijvoorbeeld files mijdt en structureel rustig optrekt, rijdt al een stuk bewuster. Helemaal mooi is het als dit verantwoordde rijgedrag wordt beloond."
 
Aantoonbaar meedenken
"Het siert een organisatie als ze hun medewerkers op dit soort initiatieven wijzen," zegt Grevink. "Een simpele e-mail is vaak al voldoende." Daarmee verbeteren zij niet alleen de relatie met hun personeel, maar voert een organisatie aantoonbaar een actief MVO-beleid. En dat resulteert net als het mobiliteitsbudget in een hogere score op de MVO Prestatieladder.
"Het verbeteren van MVO-beleid is echt geen hogere wiskunde. Met een paar eenvoudige maatregelen bespaart u op de CO2-footprint van uw organisatie. Dat is niet alleen gunstig voor de planeet, maar ook voor het personeelsbestand."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken