Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 juli 2015
 

Zakendoen in Spanje: drie essentiële tips

 
 

Voor een behoorlijk deel van de Nederlandse bevolking is Spanje bekend terrein, omdat ze er bijvoorbeeld jaarlijks op vakantie gaan. Met wat ‘steenkolenspaans’ redt men zich in de supermarkt en lukt het prima om in een restaurant eten en drinken te bestellen.

Zodoende komt men prima de vakantie door. Maar wat nu als men zich op Spaans (grond)gebied roert omdat men er handel wil drijven? Geen irrelevante vraag, gezien bijvoorbeeld de omvang van de investeringen van het Nederlandse zakenleven in Spanje. Uit een onderzoek uit 2013 blijkt zelfs dat Nederland dat jaar de mondiale lijst aanvoerde met investeringen ter waarde van 2,2 miljard euro in het land.

Taal
Nu, dat zakendoen in het buitenland heeft toch wat meer voeten in de aarde, niet in de laatste plaats vanwege de taal. Soms biedt een vertaler uitkomst, maar dat is kostbaar en lang niet altijd opportuun. Bovendien is daarmee slechts één van de eventuele issues opgelost. Er spelen daarnaast nog veel meer zaken, die in essentie eenvoudigweg te maken hebben met het cultuurverschil tussen Spanje en Nederland. Concorde.nl helpt u via drie tips op weg om het zakendoen in Spanje tot een goed en winstgevend einde te brengen!

1. Neem de tijd
"Het Spaanse leven wordt getypeerd door zijn ontspannen en relaxte sfeer. De Spanjaard staat ongedwongen in het leven en hecht veel waarde aan zaken als familie, eten en muziek. Dit zijn dan ook bezigheden waar de Spanjaard graag tijd voor vrij maakt," aldus een medewerker van Concorde. Deze houding zien we ook terugkomen bij het zakendoen daar: beslissingen worden zelden tot nooit snel en overhaast genomen, en afspraken en deadlines zijn nauwelijks in steen gebeiteld, zoals we dat in Noord-Europese landen kennen.
Dit is de manier van zakendoen daar en het willen veranderen heeft geen zin en roept bovendien weerstand op. Aanpassen is de sleutel hier en toon begrip voor hun manier van zakendoen. Dit kan op waardering rekenen van uw Spaanse zakenpartner.

2. De persoonlijke relatie is belangrijk
Spanjaarden (en Mediterrane landen in het algemeen)  ‘denken’ meer met hun hart dan wij. Ze zijn emotioneler ingesteld en hechten veel waarde aan de persoonlijke relatie – dus óók bij het zakendoen. Vaak komen zaken die wij hoog in het vaandel hebben staan, zoals kennis, ervaring en competentie, pas op een tweede plaats. Allereerst moet de persoonlijke klik er zijn. Investeer hier dus (veel) tijd in. Toon interesse in de ander en in hun cultuur, en schroom ook niet openhartig over jezelf te zijn. Dit wekt vertrouwen en wordt zeer gewaardeerd.

3. Vermijd de confrontatie
Spanjaarden zijn soms ijdel, zeker in een groep. Er wordt relatief veel waarde gehecht aan de perceptie die de buitenwereld van hun heeft. In een discussie zal een Spanjaard dan ook niet snel toegeven dat hij ongelijk heeft, ook al liggen de feiten op tafel en weet hij dat in principe ook. Het is helemaal niet nodig om gelijk te krijgen, zeker als dat ten koste kan gaan van de persoonlijke relatie. Laat het daarom snel rusten, of vermijd in het geheel op voorhand dit soort situaties. Voor het zakendoen heeft het weinig zin en kan er eigenlijk alleen maar ‘verloren’ worden.

'Yo no entiendo’
Tot slot is er dus nog het in de inleiding kort besproken aspect taal. De Spanjaarden spreken niet allemaal (een beetje) Engels, zoals in Noord-Europa het geval is. Mocht u van te voren weten dat u een zakenman zult ontmoeten die geen Engels spreekt en u kunt het zich permitteren, dan loont het wellicht om een tolk of een partner die een beetje Spaans spreekt, mee te nemen. Wat in ieder geval altijd helpt, is om een aantal standaard zinnen Spaans uit uw hoofd te leren. Niet alleen om in het Spaans te kunnen zeggen dat u het niet verstaat (‘Yo no entiendo’), maar ook omdat het de welwillendheid toont. En dat laatste is weer goed voor de persoonlijke relatie.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken